Som konsekvens af, at flere undersøgelser har vist, at danske
arbejdspladser ikke er rummelige nok i forhold til homoseksuelle,
går Landsforeningen for Bøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner
(LGBT) nu i gang med at uddanne danske virksomheder i åbenhed, .
Vi skrev for nylig, at en undersøgelse foretaget for Fagbladet 3F viste, at mere end hver tredje dansker har oplevet, at der tales nedsættende om bøsser, lesbiske og transkønnede på deres arbejdsplads. Sidste år viste en meningsmåling fra de faglige hovedorganisationer LO, FTF og AC, at næsten halvdelen af alle LGBT-personer skjuler deres identitet og seksuelle orientering, når de er på job.
Nu vil LGBT Danmark gøre noget aktivt ved problemet, som man definerer som danske arbejdsgiveres manglende evne til at skabe et arbejdsmiljø med åbenhed om forskellige seksuelle orienteringer og identiteter. Det sker fra i dag, hvor LGBT Danmark igangsætter kampagnen Empatisk Arbejdsmarked, som har til formål at skal skabe bedre trivsel og åbenhed på de danske arbejdspladser.
Ifølge Søren Laursen, der er forperson for LGBT Danmark, er et af hovedproblemerne, at ledelserne i de danske virksomheder ikke er klar over, at man har et ansvar. Han mener, at nationale virksomheder halter bagud i forhold til store internationale virksomheder som IKEA og IBM, der har klare politikker om åbenhed og mangfoldighed.
Ude i marken er meningerne om foreningens kritik delte. Næstformand i hovedorganisationen LO, Nanna Højlund, som bl.a. er ansvarlig for familie- og ligestillingspolitik, understreger, at det er et ledelsesansvar at skabe åbenhed på arbejdspladsen.
Underdirektør hos Dansk Arbejdsgiverforening, Steen Müntzberg, forstår ikke kritikken, idet han mener, at det danske arbejdsmarked er rummeligt nok. Ifølge ham fokuserer mange danske virksomheder på at skabe mangfoldighedspolitikker. Desuden, mener Müntzberg, at medarbejderne også har et ansvar, når det gælder om at skabe åbenhed på arbejdspladserne.