Ny kampagne fra AIDS-Fondet på World AIDS Day

Af PerL 1. december 2017

Der er ifølge AIDS-fondet brug for et moderne syn på hiv for at gøre op med 80'ernes og 90'ernes skrækbilleder.

Mange forbinder stadig hiv og AIDS med fysisk svækkelse og tidlig død. Ifølge en undersøgelse foretaget af AIDS-Fondet angiver 77 procent af befolkningen at de ville frygte fysisk svækkelse hvis de fik hiv, mens 71 procent ville frygte en tidlig død. Det er ifølge AIDS-fondet milevidt fra den hverdag de fleste danskere der har sygdommen, lever med. Stort set alle danskere der er smittet holder sygdomme i skak med medicin og er så velbehandlede at de ikke kan smitte. Derfor lancerer fondet også her på WORLD AIDS DAY den 1. december en ny kampagne der skal gøre op med danskernes fordomme omkring sygdommen.

Formand i AIDS-Fondet, Andreas Gylling Æbelø, forklarer i en pressemeddelelse at virkeligheden er at langt de fleste der lever med sygdommen, lever et helt almindeligt liv ligesom alle andre. "Det er et fantastisk budskab, og det står i skyggen af de forældede forestillinger om hiv. Derfor er det også nødvendigt at vi får skabt et tidssvarende billede af sygdommen", siger Andreas Gylling Æbelø.

De mange fordomme står i vejen for åbenhed omkring hiv og AIDS. Det kan være svært at tale åbent om diagnosen da det ofte vil føre til enten høflig afstandtagen eller direkte afvisning. Det medvirker til en ond cirkel som blokerer for en åbenhed omkring hiv.

"Mere åbenhed vil føre til et langt bedre mentalt helbred for mennesker med hiv", siger Andreas Gylling Æbelø og fortsætter, "Hvis vi kan fjerne frygten og fordommene, vil man kunne leve et helt normalt liv med hiv. Det synes jeg er værd at kæmpe for!"

Frygten for omverdenens reaktion kan også afholde folk i risikogruppen fra at søge hjælp og blive testet. Rigtigt mange bliver ifølge AIDS-Fondet testet så sent at de risikerer at blive alvorligt syge.

"Hvis vi kan skabe et mere tidssvarende billede af hiv, kan vi hjælpe folk tidligere og samtidig bremse epidemien," siger Andreas Gylling Æbelø.

Kampagnen består af tre videoer der er instrueret af Tobias Kampmann som også er manden bag TV2's "Alt det vi deler"-kampagne.

Videoerne kan ses her:

Se video her

Se video her


 Se video her

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Et afbud blandt bøsser

Uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter så er Gran Canaria altid et hit. Vi tog en afbudsrejse me...

Et afbud forbindes sjældent med noget godt – når man siger afbudsrejse, får de fleste ...

Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Kizzy Matiakis er på flere måder i centrum i balletten Spar Dame med Den Kongelige Ballet.

Betagende balletdrama

Det hører desværre til sjældenhederne at en ny, stor, vellykket handlingsballet bliver skabt specielt til Den ...

16. apr
Lene og Lillebror er blevet en både sød og klog forestilling der spiller på Teater Vestvolden i samarbejde med DR.

Sød, klog og legende forestilling

Teater Vestvolden i Hvidovre sender sammen med DR deres charmerende og hyggelige teaterbus på vejen med en sød...

11. apr
Diluckshan Jeyraratnam bliver hyldet både på scene og af publikum i rollen som Moses i den ikke helt vellykkede musical Prinsen af Egypten på Fredericia Teater.

Opulent vækkelsesmøde

Stephen Schwartz musical The Prince of Egypt er et overdådigt værk med vidunderlig musik, men med et manuskrip...

7. apr
God energi og spilleglæde er der masser af i Musicalteatrets grand prix fest Vi maler byen rød.

Lang rejse til 80'erne

Musicalteatrets forestilling, Vi maler byen rød 2, er en ambitiøs og god idé der kæmper mod amatørens største ...

6. apr