Ny kampagne fra AIDS-Fondet på World AIDS Day

Af Per Lundsgaard 1. december 2017

Der er ifølge AIDS-fondet brug for et moderne syn på hiv for at gøre op med 80'ernes og 90'ernes skrækbilleder.

Mange forbinder stadig hiv og AIDS med fysisk svækkelse og tidlig død. Ifølge en undersøgelse foretaget af AIDS-Fondet angiver 77 procent af befolkningen at de ville frygte fysisk svækkelse hvis de fik hiv, mens 71 procent ville frygte en tidlig død. Det er ifølge AIDS-fondet milevidt fra den hverdag de fleste danskere der har sygdommen, lever med. Stort set alle danskere der er smittet holder sygdomme i skak med medicin og er så velbehandlede at de ikke kan smitte. Derfor lancerer fondet også her på WORLD AIDS DAY den 1. december en ny kampagne der skal gøre op med danskernes fordomme omkring sygdommen.

Formand i AIDS-Fondet, Andreas Gylling Æbelø, forklarer i en pressemeddelelse at virkeligheden er at langt de fleste der lever med sygdommen, lever et helt almindeligt liv ligesom alle andre. "Det er et fantastisk budskab, og det står i skyggen af de forældede forestillinger om hiv. Derfor er det også nødvendigt at vi får skabt et tidssvarende billede af sygdommen", siger Andreas Gylling Æbelø.

De mange fordomme står i vejen for åbenhed omkring hiv og AIDS. Det kan være svært at tale åbent om diagnosen da det ofte vil føre til enten høflig afstandtagen eller direkte afvisning. Det medvirker til en ond cirkel som blokerer for en åbenhed omkring hiv.

"Mere åbenhed vil føre til et langt bedre mentalt helbred for mennesker med hiv", siger Andreas Gylling Æbelø og fortsætter, "Hvis vi kan fjerne frygten og fordommene, vil man kunne leve et helt normalt liv med hiv. Det synes jeg er værd at kæmpe for!"

Frygten for omverdenens reaktion kan også afholde folk i risikogruppen fra at søge hjælp og blive testet. Rigtigt mange bliver ifølge AIDS-Fondet testet så sent at de risikerer at blive alvorligt syge.

"Hvis vi kan skabe et mere tidssvarende billede af hiv, kan vi hjælpe folk tidligere og samtidig bremse epidemien," siger Andreas Gylling Æbelø.

Kampagnen består af tre videoer der er instrueret af Tobias Kampmann som også er manden bag TV2's "Alt det vi deler"-kampagne.

Videoerne kan ses her:

Se video her

Se video her


 Se video her

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce
Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Så skal der Cruises..

Oslo færgen, Oslobåden, en tur med DFDS – nordmændene kalder den “Danskerbåden". Ja, kært barn mange navne. ...

Der findes vist ikke noget nemmere end at tage en tur med Oslobåden. Det skulle da lige være at bl...

De fire oplagte medvirkende i Halfdan Rasmussen forestillingen på Nørrebro Teater.

Teaterleg med Halfdans vid

Nørrebro Teater har taget Halfdan Rasmussens digtsamlinger Tosserier og blandet dem til en spøjs teaterleg - d...

11. dec
Hele holdet har godt fat i Liva Weel i den nye forestilling om revydivaen på Folketeatret.

Formidabelt portræt af en stor kunstner

Folketeatrets Liva-kabaret er en hyldest til den kompromisløse kunstner der søger den totale frihed og dermed ...

8. dec
Alle medlemmerne i det nye fascinerende familiedrama på Husets Teater.

Intenst familiedrama

Ankomst.Afsked af Jens Albinus er et yderst velspillet og interessant skuespil om en splittet familie der tvin...

7. dec
Hele holdet af skuespileelever i Lysistrate på Odense Teater.

Stive pikke og våde kusser 

Aristofanes' klassiske græske komedie Lysistrate forvandlet til middelsjov julefrokost-impro af skuespilelever...

4. dec