Ny kampagne fra AIDS-Fondet på World AIDS Day

Af Per Lundsgaard 1. december 2017

Der er ifølge AIDS-fondet brug for et moderne syn på hiv for at gøre op med 80'ernes og 90'ernes skrækbilleder.

Mange forbinder stadig hiv og AIDS med fysisk svækkelse og tidlig død. Ifølge en undersøgelse foretaget af AIDS-Fondet angiver 77 procent af befolkningen at de ville frygte fysisk svækkelse hvis de fik hiv, mens 71 procent ville frygte en tidlig død. Det er ifølge AIDS-fondet milevidt fra den hverdag de fleste danskere der har sygdommen, lever med. Stort set alle danskere der er smittet holder sygdomme i skak med medicin og er så velbehandlede at de ikke kan smitte. Derfor lancerer fondet også her på WORLD AIDS DAY den 1. december en ny kampagne der skal gøre op med danskernes fordomme omkring sygdommen.

Formand i AIDS-Fondet, Andreas Gylling Æbelø, forklarer i en pressemeddelelse at virkeligheden er at langt de fleste der lever med sygdommen, lever et helt almindeligt liv ligesom alle andre. "Det er et fantastisk budskab, og det står i skyggen af de forældede forestillinger om hiv. Derfor er det også nødvendigt at vi får skabt et tidssvarende billede af sygdommen", siger Andreas Gylling Æbelø.

De mange fordomme står i vejen for åbenhed omkring hiv og AIDS. Det kan være svært at tale åbent om diagnosen da det ofte vil føre til enten høflig afstandtagen eller direkte afvisning. Det medvirker til en ond cirkel som blokerer for en åbenhed omkring hiv.

"Mere åbenhed vil føre til et langt bedre mentalt helbred for mennesker med hiv", siger Andreas Gylling Æbelø og fortsætter, "Hvis vi kan fjerne frygten og fordommene, vil man kunne leve et helt normalt liv med hiv. Det synes jeg er værd at kæmpe for!"

Frygten for omverdenens reaktion kan også afholde folk i risikogruppen fra at søge hjælp og blive testet. Rigtigt mange bliver ifølge AIDS-Fondet testet så sent at de risikerer at blive alvorligt syge.

"Hvis vi kan skabe et mere tidssvarende billede af hiv, kan vi hjælpe folk tidligere og samtidig bremse epidemien," siger Andreas Gylling Æbelø.

Kampagnen består af tre videoer der er instrueret af Tobias Kampmann som også er manden bag TV2's "Alt det vi deler"-kampagne.

Videoerne kan ses her:

Se video her

Se video her


 Se video her

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Det er anden akten der fremstår mest vellykket i Den Kongelige Operas genopsætning af La Boheme.

Populært gensyn på Operaen

La Bohème er tilbage på repertoiret på Operaen i Elisabeth Lintons nænsomme og fine iscenesættelse

22. okt
Morten Hee Andersen er alle figurene i den barske historie Færdig med Eddy om en ung homoseksuel drengs forsøg på at overleve i en lille fattig by.

Flugten til accepten

Færdig med Eddy på Edison er en barsk historie om en ung homoseksuel dreng der ikke passer ind i det lille mac...

20. okt
De medvirkende skuespilelever i forestillingen Skybrud på Odense Teater - hvor desværre kun ganske få gør sig heldigt bemærket.

Rygere i problemer

Statens Scenekunstskole - Teaterskolen i Odense har valgt et mærkeligt gammeldags og tilbageskuende stykke som...

16. okt
Kim Ace Nielsen svinger sig lige ind i vores hjerter som hovedrollen i Disneys musical Tarzan på Fredericia Teater.

Tarzan - musicalens konge!

Fredericia Teater er tilbage i forrygende storform i Disney-musicalen Tarzan der spiller i et hæsblæsende temp...

11. okt