Foto C More

Chucky-serie fornyer klichefyldt genre

Af Kåre Lund Rasmussen 1. november 2021

Teen-gysere har haft det hårdt, siden Scary Movie (2000) udsatte genren for en omgang comedy og dermed fjernede dens motor: det uhyggelige. Med wokeness som ekstra krydderi i tv-serien Chucky har den fået en vitaminindsprøjtning.

Ligesom filmene er den nye tv-serie om den morderiske og androgyne Good Guy-dukke skabt af Don Mancini. Min anmeldelse tager afsæt i første afsnit, der har dansk premiere på C More til halloween søndag d. 31. oktober 2021.

Som barn i slut 90’erne husker jeg bølgen af en af gyserfilmens undergenrer – den såkaldte teenagegyser. Først Scream (1996), så I Know What You Did Last Summer (1997) og til sidst Urban Legends (1998) – blot for at nævne de største succeser. Fælles for genren er det seksuelle motiv med fokus på overgangen fra barn til voksen. De smukke teenagere, der eksperimenterer med det seksuelle for hurtigt, slås makabert ihjel af koldblodige mordere, mens jomfruen får rollen som den sidste bastion. Alle karakterer er main-stream og kommer fra den ressourcestærke del af samfundet.

En umiddelbar sikker opskrift på succes, men med Scary Movies parodi over primært de to førstenævnte film gennem groteske genindspilninger af nøglescener og absurde udviklinger i det velkendte plot blev genren placeret i kategorien kitsch.

Men ”fordi noget er smidt ud, betyder det ikke, det er affald”, som kunstneren Andy Warhol (1928-1987) citeres for i Chucky. Og heldigvis har tv-serien også valgt en revitaliserende drejning med et såkaldt reboot af universets verdensbillede. Med afsæt i vor tids store woke-fænomen, som retter sit skarpslebne blik på social uretfærdighed, er regnbueflagene, queer personligheder og referencerne til store LGBT-ikoner allestedsnærværende.

Det seksuelle motiv er fortsat det underliggende, men denne gang straffer morderen ikke den, der udforsker den, men derimod den, som ikke accepterer andres. Og det er uanset, om det er den unge, smukke blondine, den populære jock eller den hårdt arbejdende far.

Samlet set er Chucky et spændende bud på en fornyelse af teen-gyseren. Udtrykket er stadig lidt kitsch, og der er altså bare noget urealistisk over dukker, der gøres menneskelige – man tror ikke helt på det. Ikke desto mindre glæder jeg mig til at se de næste afsnit, så herfra skal lyde en klar anbefaling til at lade uhyggen brede sig med Chucky.

Se traileren her

Tjek os ud

Film

Annonce

Kedelig kold og med bølgepomfritter

Tivoli har budt den populære burgerbar Gasolin Grill indenfor i sin smukke have. Om det var klogt vil tiden vi...

For lidt over et år siden besøgte vi Tivoli for at sætte fokus på de steder der havde...

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Scenen med Kragerne er et af højdepunkterne i balletten Snedronningen i Tivolis Koncertsal.

Snedronning – i dronningens klæ’r

H.C. Andersens Snedronningen i ballet-repremiere med justeringer af både trin og scenografi.

3. dec

Sex, Disco og House of Gucci

Stjerneinstruktøren Ridley Scott er på fortrinlig vis kommet i mål med dét, der ellers kunne ligne én lang rek...

2. dec
Nøddeknækkeren er tilbage med lyserød julestemning på Kongens Nytorv.

Nøddeknækker med både godt og skidt

Den hidtil tredje klassiske Nøddeknækker-ballet herhjemme, har sine både fortrin og mangler.

29. nov
Der er flotte scener i den rituelle forestilling Nattens Ende på Glyptoteket.

Teatralsk rituel 

Teatret Sort/Hvid er gået sammen med Songbirds v/Lotte Andersen og Glyptoteket om at skabe korværket Nattens E...

29. nov