Foto C More

En morders selvretfærdighed

Af Kåre Lund Rasmussen 8. november 2021

Afsnit 2 i tv-serien om Good Guy-dukken Chucky lærer os, hvordan mordere retfærdiggør deres drab: Der er bare nogen, der fortjener at blive slået ihjel. Og det skal Chucky nok sørge for.

”Give Me Something Good To Eat” er titlen på afsnit 2 i tv-serien Chucky og kan streames på C More. 

Afsnittet følger op på første episodes helt store chok: Chuckys mord på Jakes far, Lucas. Det indebærer store ændringer i Jakes liv, der flytter ind hos sin rige onkel og hans familie. Nyheden om tragedien er naturligvis også nået ind på skolen, hvilket afføder en invitation til halloweenfesten, alle ønsker at blive inviteret til. En fest i bedste teen-gyser stil, og som foregår i en kæmpe amerikanervilla, hvor teenagerne drikker sig fulde, mens forældrene er væk. Perfect setting for Chucky at udføre sit længeventede drab på Lexy – blondinen, der konstant søger at placere Jake i et dårligt lys.

Men Chuckys timing med kniven er ikke god, og han får aldrig ram på Lexy. Til gengæld viser han en sjælden barmhjertighed overfor Jake med ordene: ”Jeg har et barn, der er queer”. Og da Jake forundret spørger, om han er okay med det, svarer Chucky: ”Jeg er ikke et monster, Jake”. En bekræftelse af omskrivningen af teen-gyserens seksuelle motiv, som blev optegnet i første afsnit: Morderen straffer ikke dem, der har fundet eller eksperimenterer med deres seksualitet, men dem, der ikke accepterer andres.

Men hvordan retfærdiggør man at tage et menneskets liv? I en demokratisk og humanistisk retsstat som den danske er dødsstraf helt utænkeligt, men for Chucky og for andre seriemordere er det selve kimen i deres drab – altså at nogen har gjort sig fortjent til at dø på grund af deres (u)gerninger. Spørgsmålet er så, hvilke gerninger der skal straffes? For Chucky kan det blot være at stå i vejen.

Afsnittet genåbner også parallellen til en anden verden – Charles Lee Rays opvækst – som vi blev præsenteret for i afsnit 1. Denne gang ser man Ray glædeligt spise af et æble, han ved, indeholder et barberblad. Men hvor flashbacket i første afsnit fungerer som en informativ forbindelse til filmene om Chucky, virker det i dette afsnit en anelse ligegyldigt – i bedste fald som fyld. 

Seriens indskrivning i et mere woke verdensbillede er stadig gældende, men det er, som om den taber lidt momentum i sin fortælling. Og det er synd for seriens energi. Ikke desto mindre er Chucky stadig interessant og nyskabende; især fordi forholdet mellem Chucky og Jake er blevet dybere. Hvordan det udvikler sig, venter jeg i spænding.

 

Tjek os ud

Film

Annonce

Kedelig kold og med bølgepomfritter

Tivoli har budt den populære burgerbar Gasolin Grill indenfor i sin smukke have. Om det var klogt vil tiden vi...

For lidt over et år siden besøgte vi Tivoli for at sætte fokus på de steder der havde...

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Scenen med Kragerne er et af højdepunkterne i balletten Snedronningen i Tivolis Koncertsal.

Snedronning – i dronningens klæ’r

H.C. Andersens Snedronningen i ballet-repremiere med justeringer af både trin og scenografi.

3. dec

Sex, Disco og House of Gucci

Stjerneinstruktøren Ridley Scott er på fortrinlig vis kommet i mål med dét, der ellers kunne ligne én lang rek...

2. dec
Nøddeknækkeren er tilbage med lyserød julestemning på Kongens Nytorv.

Nøddeknækker med både godt og skidt

Den hidtil tredje klassiske Nøddeknækker-ballet herhjemme, har sine både fortrin og mangler.

29. nov
Der er flotte scener i den rituelle forestilling Nattens Ende på Glyptoteket.

Teatralsk rituel 

Teatret Sort/Hvid er gået sammen med Songbirds v/Lotte Andersen og Glyptoteket om at skabe korværket Nattens E...

29. nov