Foto SF Studio

Sex, Disco og House of Gucci

Af Kåre Lund Rasmussen 2. december 2021

Stjerneinstruktøren Ridley Scott er på fortrinlig vis kommet i mål med dét, der ellers kunne ligne én lang reklamefilm for det italienske modebrand. Alt emmer af sex fra skuespillerne til interiøret, og 70’er- og 80’er-discoen fungerer som perfekt akkompagnement til filmens historisk inddelte komposition. Bravo!

Filmen baserer sig på bogen af samme navn og tager livtag med de sande omvæltninger, familiedynastiet Gucci var udsat for fra slut 70’erne til midt 90’erne, hvor modedesigneren Tom Ford reddede brandet fra at dø. Filmen varer 158 min. og har premiere d. 2. december i hele landet.

“I want to see how this story goes”

Vi begynder med kvinden i fokus, Lady Gaga, der endnu en gang viser, at hun ikke blot er en superstjerne på Spotify, men også stråler noget så klart på det hvide lærred. Hun spiller den rapkæftede og sensuelle Patrizia Reggiani, der, kort efter de har mødt hinanden, siger de indtrængende ord til Gucci-arvingen Maurizio, fremragende spillet af überfrække Adam Driver. Som datter af en vognmand i Milano bringer Patrizia os ind i det italienske arbejder- og middelklassemiljø med skrappe damer og stærke mænd. Senere som Gucci-frue med overflod af 70’er modens orange og brune farver til 80’ernes skulderpuder og pastel. Lydbilledet er med hende hele vejen og følger tidens store trend med disco fra Diana Ross og Donna Summer. Og selvfølgelig bliver der danset løs på Studio 54 til klassikere som ’On The Radio’ og ’Bad Girls’. En sand fryd for enhver disco-lover.

Men Patrizia er også den, der bærer et langt slør af intriger med sig rundt i det overklassemiljø, hun ikke selv er vokset op i eller forstår, men som hun så inderligt altid har drømt om. Og med Maurizios fars profetiske ord om, at han begår sit livs fejltagelse, hvis han gifter sig med hende, viser sig desværre at holde stik. Patrizia er smuk og sjov, men møder hun modstand, skyr hun ingen midler.

”Jeg hopper ud af en kage”

House of Gucci byder også på andre kraftpræstationer af levende legender, som også vil udødeliggøres i dette fashion-epos. Al Pacino spiller fx den profitmaksimerende halvdel af Guccis ejerkreds, Aldo, og som i forsøget på at samle familien igen, efter at Maurizio mod sin fars vilje har giftet sig med én af lavere stand, inviterer til fødselsdagsfest. Han springer dog aldrig som lovet ud af en kage.

Hans familiære modstykke, broren Rodolfo, spillet af den stilsikre Jeremy Irons, er den kreative og verdensfjerne aristokrat, der hellere vil holde Gucci på et museum end åbne flagshipstores på hovedgader i Asien. Et umage par, men også en nødvendig dynamik i et superbrand som Gucci, der ikke kun sælger varer, men også adgang til den særlige ”Du får aldrig råd”-klub”, som filmen indledningsvist og med Gagas stemme snobbet drysser ud over sit publikum. 

Også Jared Leto tager stik hjem som Aldos lettere retarderede søn Paolo. Ligeledes gør Salma Hayek i en som-skabt-for-hende-karakter som opportunistisk spåkone, der bliver Patrizias bedste veninde, da alle andre til sidst har vendt Gucci-hustruen ryggen.

Samlet set har House of Gucci alt det, et historisk drama skal have af sex, musik, intriger og dygtige skuespillere. Den er lang – og måske en anelse for lang – men med sin ekstraordinære æstetik og sanselige lydbillede gør den sig rigtigt godt på biografens widescreen og højtalere. Så skal du se den? Ja, naturligvis! Og kan du ikke lide den, så spar årets juleindkøb af Gucci til næste år.

Tjek os ud

Film

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr