Foto Netflix

Coming Out Colton hylder den nødvendige mainstream

Af Kåre Lund Rasmussen 4. januar 2022

Selvom Colton Underwood som velhavende, hvid, maskulin og ciskønnet mand tilhører det privilegerede mainstream-lag i LGBT+ -miljøet, er der god grund til at lytte til ham. For enhver minoritetsgruppe har også brug for dem, der skaber kontakten til majoriteten.

Coming Out Colton er en amerikansk reality-serie, som følger kendissen og tidligere amerikansk fodboldstjerne Colton Underwoods vej mod åbenhed om sin seksualitet for familie, venner, bekendte og resten af USA. De seks afsnit kan streames på Netflix.

Colton Underwood er ikke RuPaul med kunstige negle eller ”make-up for days”, som de siger i programmet. Han er heller ikke Elton John med en så farverig garderobe, at kun Picassos malerier kan være med. Nej, Colton er mainstream – en anelse kedelig faktisk. Derfor kan tv-seriens konflikt også virke noget bedaget. Men går man lidt dybere ind i fortællingen, tegner der sig et billede af en historie, som er ligeså vigtig at fortælle som kampen om anerkendelse i et stigmatiserende afroamerikansk miljø (Moonlight), om transkønnedes rettigheder i en biologifanatisk verden (Pose) eller om børns ret til at udforske sider af sig selv uden at blive mobbet (Danmarks yngste dragqueen). Colton møder stor forståelse og kærlighed blandt familien og tætte veninder, men må hurtigt sande, at de nærmeste mandlige, heteroseksuelle venner ikke står klar med fuld anerkendelse af hans i deres øjne valg af seksualitet – end ikke hans kirke, som betyder så meget for ham, accepterer ham fuldt ud. ”Homoseksualitet er en synd”, må vi forstå.

”Alle spring-ud-historier er forskellige. Og jeg er taknemmelig for at kunne føje min historie til samtalen”

Noget af det bedste ved serien er, at Coltons spring-ud-historie er alt andet end forskellig fra andre, men derimod meget identificerbar. Nuvel, jeg er ikke tidligere amerikansk fodboldstjerne, men jeg ser også mig selv som temmelig mainstream. Jeg havde også en meget forstående familie, da jeg ’sprang ud’, men jeg havde også mange mørke tanker undervejs, og jeg var også lige dele lettet og usikker bagefter. Derfor er Coming Out Colton vigtig, fordi den giver mig og andre ligesindede mulighed for at genbesøge nogle af de områder i hukommelsen, som ellers hurtigt blev henvist til småt brændbart. Det fremkalder en mærkbar følelse af: Jeg klarede det!

Og så er vi fremme til dér, hvor vi startede: Hvad skal vi bruge fortællingen til? Er det stadig relevant at fortælle spring-ud-historier om hvide, ciskønnede mænd fra den vestlige del af verden, efter at landene for længst har afkriminaliseret dem? Ja, det mener jeg. Og jeg mener også, det tjener en større sag. Nemlig den brede accept af alle LGBT+ -personer, for serien bruger også plads på at fortælle om, hvordan afro- og latinamerikanske transkønnede – dem med de hårdeste vilkår ifølge statistikkerne – gik imod overmagten den dag i 1969, som vi nu alle husker for Stonewall-optøjerne. At springe ud som homoseksuel, når man er mainstream, er måske ikke en dans på roser, men tiden efter er uden tvivl lettere end for andre LGBT+’ere, fordi man er mere spiselig for majoriteten. Derfor hviler der også et særligt ansvar for mænd som Colton – og måske dig, kære læser – for at udnytte den position til at tale andres sag, så livet bliver bedre for alle LGBT+ -personer.

Se traileren her

 

Tjek os ud

Film

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar