Foto Netflix

Du kender kunstneren Andy Warhol, men kender du mennesket?

Af Kåre Lund Rasmussen 19. juni 2022

Marilyn Monroe i fluorescerende farver. Sidestillede kopier af Campbell's Tomato Soup. Du kender dem helt sikkert og ved også, at de er Warhols værker. Men vidste du, at Warhol følte sig meget ensom, og at han ikke troede på døden? Ny dokumentarserie på Netflix bringer os helt tæt på en af kunsthistoriens og LGBT+ miljøets største skikkelser.

The Andy Warhol Diaries (2022) er en Netflix-dokumentarserie med seks episoder, som er produceret af Ryan Murphy. Serien er baseret på bogen af samme navn fra 1989, der blev til i et samarbejde mellem Andy Warhol (1928-1987) og forfatteren Pat Hackett. Kan streames nu.

Med Glee, Pose, Halston og Boys in the Band er tv-producenten Ryan Murphy gaven, der bliver ved med at give til LGBT+ miljøet. Denne gang har han kastet sig over Andy Warhols dagbøger, som fører os fra hans opvækst i arbejderbyen Pittsburgh, USA, over kunstnerkollektivet i The Factory til det legendariske dansegulv på Studio 54 i New York. Ved hjælp af kunstig intelligens er det Warhols genskabte stemme, der læser op fra dagbøgerne, mens musik og billeder fra 60’erne, 70’erne og 80’erne fungerer som audiovisuelt bagtæppe. Kun momentvis afbrydes hans velkendte monotone stemme af kløgtige kunstkritikere med refleksioner over det fortalte eller af sjove indfald og anekdoter fra dem, der virkelig kendte ham.

For Andy Warhol var ikke bare succesfuld – han tilhørte også den smalle klub af levende kunstnere, der tjente kassen på deres kunst. Og det til trods for han praktiserede en helt særlig form for avantgarde kaldt pop art eller popkunst, der genbrugte det billedsprog, som allerede fandtes i reklameverdenen. Bedst kendt er værket med de mange suppedåser fra Campbell’s. Siden kom de mange portrætter af tidens hotteste skuespillere, modeller, popstjerner og en enkelt gangsterboss. Kunstneren Warhol var en kæmpe succes.

”Succes er intet, hvis du ikke kan dele den med én, du elsker”

Særligt belysningen af de mere private sider af Warhols liv og sårbare stunder, der handler om ensomhed, giver dokumentaren sin utvetydige eksistensberettigelse og gnist. For hvordan kunne det være, at den så succesfulde kunstner, som alle ville have en bid af, have som glamourøs gæst til diverse middagsselskaber, ferniseringer og premierer, fremstod ukærlig og aseksuel? Skyldtes det hans ønske om at forblive den ensomme kunstner? Eller skyldtes det den klemme, at de dele af det amerikanske samfund, som han ønskede anerkendelse i, bremsede muligheden for både at få en karriere og udleve sin seksualitet?

”Jeg tror ikke på døden. Jeg tror, de er taget til Californien og kommer tilbage snart”

Frem mod slutningen af serien kommer det uundgåelige: Hiv og aids. Døden går på rovdrift i LGBT+ miljøet og tager også fra Warhol: Kærester, venner, bekendte og kolleger forsvinder. Alligevel var sygdommen ikke noget, Warhol beskæftigede sig eksplicit med i interviews, kampagner eller i sin kunst. I skarp kontrast til hans samtidige kunstnerkollega Keith Haring. Måske, som en af personerne i dokumentaren konstaterer, fordi Warhol ikke ville være ”a gay artist, but a famous artist”.

Dokumentaren giver dog også en anden forklaring. Når Warhol ikke i højere grad beskæftigede sig med hiv og aids, skyldtes det ikke hans ignorance eller homofobi, men hans dødsangst – og i sidste ende hans frygt for selv at få sygdommen. En forklaring, som virker mere plausibel, hans mange homoseksuelle og homosociale referencer og motiver taget i betragtning.

Samlet set er The Andy Warhol Diaries (2022) en fryd for øjet, ørerne, sindet og kroppen. Warhols stemme, skabt gennem sindsoprivende teknologi, er på trods af sin monotoni terapeutisk og livgivende. Det er en fortælling med fokus på Andy Warhol, men som har indlagt inspirerende afstikkere til skabende kunstnermiljøer, sitrende dansegulve på Studio 54 og The Loft, en legendarisk Diana Ross-koncert fra Central Park i New York City i 1983 og alt muligt andet. Det er med andre ord en dokumentar, du skal se. Tak til Murphy for endnu en gang at fortælle ”vores” historie. Og sidst, men ikke mindst, tak, Andy. R.I.P.


Se traileren her

 

 

 

Tjek os ud

Film

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr