Foto Screenprint Youtube

RSFF 2025: Anmeldelse af Girl – En transkønnet teenagers drøm om at blive ballerina

Af Tejs Ellesøe 27. januar 2025

I forbindelse med Pan Idræts 4. Rainbow Sports Film Festival er der en række film på programmet, og den første af i alt 6 film er filmen “GIRL” fra 2018.

Se filmen i Cinemateket

Dato
31. januar kl. 16.30

Køb Billet her
 

Lukas Dhonts debutfilm Girl er en intens og emotionel fortælling om den 15-årige Lara, en transkønnet pige, der kæmper for at udleve sin drøm om at blive ballerina, samtidig med at hun gennemgår en kønstransition. Filmen, der udspiller sig i Belgien, tager fat på komplekse emner som identitet, modgang og kropslighed og gør det med en blanding af sårbarhed og råhed.

Filmens største styrke er Victor Polsters præstation som Lara. Selvom det kan diskuteres, om det er problematisk at caste en cis-kønnet skuespiller i en transkønnet rolle, så leverer Polster en subtil og rørende præstation, der får Lara til at fremstå både stærk og skrøbelig. Hans ansigtsudtryk, kropssprog og sagte stemme udtrykker Laras indre kamp og længsel efter accept – både fra omverdenen og fra sig selv. Kameraet dvæler ofte ved hans ansigt og krop, men i stedet for at tingsliggøre Lara formår filmen at understrege hendes konstant kritiske blik på sig selv, som reflekteres i spejle og andres blikke.

Kampen for at blive accepteret – og kravene til pigeidealet
Lara befinder sig i en ekstremt udfordrende situation. Ud over at skulle håndtere sin transition står hun over for det krævende miljø på en prestigefyldt balletskole, hvor hun konstant skal bevise sit værd. Skolen kræver, at hun indhenter det tabte i sin danseundervisning, men implicit også at hun opfylder forventninger til femininitet. Lara er ikke blot ved at transitionere – hun er på mange måder på prøve for at blive accepteret som pige.

Filmen illustrerer de mange mikro-kriser, Lara udsættes for: fra at skulle navigere i fællesomklædningsrum til at tackle misforståelser og små sårende bemærkninger fra både klassekammerater og lærere. En lærer arrangerer eksempelvis en anonym afstemning om Laras ret til at bruge pigernes omklædningsrum, hvilket sætter spørgsmålstegn ved hendes identitet på en dybt ydmygende måde. Lara kæmper med alt dette, samtidig med at hun møder ekstreme krav fra sin danselærer, der repræsenterer en næsten karikeret form for ultrafeminin perfektion.

Kroppen som kampplads
En central tematik i Girl er kroppens rolle – både i Laras transition og i balletverdenens strenge krav. Lara bliver tvunget til at forholde sig til sin krop på en måde, der kan føles både smertefuld og destruktiv. En særlig bemærkning fra danselæreren om, at “føddernes problemer ikke bare kan skæres væk,” fremkalder Laras had til sin egen krop og får hende til at presse sig selv til det yderste. Her viser filmen, hvordan balletverdenens kropsideal forstærker de problematikker, mange transkønnede allerede oplever.

En kompleks afslutning
Girl balancerer på en knivsæg mellem håb og tragedie. Mens Lara har støtte fra sin kærlige far og en række forstående professionelle, kæmper hun stadig med den hårde virkelighed: At blive accepteret som pige betyder samtidig at blive underlagt de krav og forventninger, som piger og kvinder ofte stilles over for.

Filmens klimaks kan dele vandene – nogle vil måske mene, at det problematiserer fortællingen unødigt, mens andre vil se det som en realistisk skildring af Laras oplevelser. Uanset hvad lykkes det filmen at skabe en intens og rørende fortælling, båret af fremragende skuespil og en medrivende visuel stil.

Girl er en gribende og tankevækkende film, der på én gang er en hyldest til drømme og en undersøgelse af de udfordringer, der følger med at leve op til andres og egne forventninger. Lukas Dhont leverer en bemærkelsesværdig debut, der med sin intense følsomhed og stærke karaktertegning efterlader et dybt indtryk.

Se traileren her

 

 

Tjek os ud

Film

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

”Barberen i Sevilla” voldtages på Operaen

Endnu et mesterværk bliver ændret forfra og bagfra i et tvivlsomt forsøg på at nå de brede masser, når Martin ...

8. feb
Korpset hos den Kongelige Ballet leverer en flot Blomstervals i en ellers søvnig udgave af klassikeren Tornerose.

Søvnig Tornerose

Den Kongelige Ballet har haft repremiere på Christopher Wheeldons ikke synderligt vellykkede udgave af klassis...

2. feb
Operaen er igen ramme om en flot Kapelkoncert.

Endnu en kapelkoncert, endnu en succes

Det Kongelige Kapel fik besøg af to engelske gæster, der sammen med kapellet optrådte med østrigsk musik. De...

1. feb
 Angelina Jolie som Maria Callas

Misvisende Callas-fantasi er guf for fetichister

Instruktør Pablo Larraín og forfatter Steven Knight, der også samarbejdede om filmen ”Spencer” fra 2021, der h...

31. jan