Lukas Dhonts debutfilm Girl er en intens og emotionel fortælling om den 15-årige Lara, en transkønnet pige, der kæmper for at udleve sin drøm om at blive ballerina, samtidig med at hun gennemgår en kønstransition. Filmen, der udspiller sig i Belgien, tager fat på komplekse emner som identitet, modgang og kropslighed og gør det med en blanding af sårbarhed og råhed.
Filmens største styrke er Victor Polsters præstation som Lara. Selvom det kan diskuteres, om det er problematisk at caste en cis-kønnet skuespiller i en transkønnet rolle, så leverer Polster en subtil og rørende præstation, der får Lara til at fremstå både stærk og skrøbelig. Hans ansigtsudtryk, kropssprog og sagte stemme udtrykker Laras indre kamp og længsel efter accept – både fra omverdenen og fra sig selv. Kameraet dvæler ofte ved hans ansigt og krop, men i stedet for at tingsliggøre Lara formår filmen at understrege hendes konstant kritiske blik på sig selv, som reflekteres i spejle og andres blikke.
Kampen for at blive accepteret – og kravene til pigeidealet
Lara befinder sig i en ekstremt udfordrende situation. Ud over at skulle håndtere sin transition står hun over for det krævende miljø på en prestigefyldt balletskole, hvor hun konstant skal bevise sit værd. Skolen kræver, at hun indhenter det tabte i sin danseundervisning, men implicit også at hun opfylder forventninger til femininitet. Lara er ikke blot ved at transitionere – hun er på mange måder på prøve for at blive accepteret som pige.
Filmen illustrerer de mange mikro-kriser, Lara udsættes for: fra at skulle navigere i fællesomklædningsrum til at tackle misforståelser og små sårende bemærkninger fra både klassekammerater og lærere. En lærer arrangerer eksempelvis en anonym afstemning om Laras ret til at bruge pigernes omklædningsrum, hvilket sætter spørgsmålstegn ved hendes identitet på en dybt ydmygende måde. Lara kæmper med alt dette, samtidig med at hun møder ekstreme krav fra sin danselærer, der repræsenterer en næsten karikeret form for ultrafeminin perfektion.
Kroppen som kampplads
En central tematik i Girl er kroppens rolle – både i Laras transition og i balletverdenens strenge krav. Lara bliver tvunget til at forholde sig til sin krop på en måde, der kan føles både smertefuld og destruktiv. En særlig bemærkning fra danselæreren om, at “føddernes problemer ikke bare kan skæres væk,” fremkalder Laras had til sin egen krop og får hende til at presse sig selv til det yderste. Her viser filmen, hvordan balletverdenens kropsideal forstærker de problematikker, mange transkønnede allerede oplever.
En kompleks afslutning
Girl balancerer på en knivsæg mellem håb og tragedie. Mens Lara har støtte fra sin kærlige far og en række forstående professionelle, kæmper hun stadig med den hårde virkelighed: At blive accepteret som pige betyder samtidig at blive underlagt de krav og forventninger, som piger og kvinder ofte stilles over for.
Filmens klimaks kan dele vandene – nogle vil måske mene, at det problematiserer fortællingen unødigt, mens andre vil se det som en realistisk skildring af Laras oplevelser. Uanset hvad lykkes det filmen at skabe en intens og rørende fortælling, båret af fremragende skuespil og en medrivende visuel stil.
Girl er en gribende og tankevækkende film, der på én gang er en hyldest til drømme og en undersøgelse af de udfordringer, der følger med at leve op til andres og egne forventninger. Lukas Dhont leverer en bemærkelsesværdig debut, der med sin intense følsomhed og stærke karaktertegning efterlader et dybt indtryk.
Se traileren her