Ida Praetorius og Ryan Tomash er begge forrygende i det store romantiske balletdrama Kameliadamen på Det Kongelige Teater., Foto Henrik Stenberg

Berusende balletdrama

Af Per Lundsgaard 27. maj 2019

John Neumeiers udgave af Kameliadamen er så tæt på et perfekt balletdrama man kan komme – og den er yderst veludført i Den Kongelige Ballets genopsætning.

Titel:
Kameliadamen

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
24. maj - 7. juni 2019

Jeg indrømmer at jeg har en forkærlighed for de store romantiske handlingsballetter såsom Manon (Kenneth MacMillan), Onegin (John Cranko) og især Kameliadamen af John Neumeier som man lige nu er så heldig at kunne opleve på Gamle Scene. 

Balletten som kunstart kan formidle de store berusende følelser på en ganske speciel måde der kan få hele kroppen med på en følelsesmæssig rutsjetur – især hvis det er danset med følelse og skarp teknik. Det er Kameliadamen heldigvis også denne gang på Den Kongelige Ballet.

Sidste gang den var oppe var det også Ida Praetorius der fik chancen i titelrollen som kurtisanen Marguerite Gautier. Dengang syntes mange hun var for ung til rollen. Jeg syntes dengang hun var ganske henrivende – også i sit samspil med Andreas Kaas som hendes unge elsker Armand. Nu har hun dog fået en modenhed over sig som bare gør hende endnu bedre i rollen. Denne gang er hendes elsker den unge, nye amerikanske danser Ryan Tomash, og deres samspil – og ikke mindst modspil – er uovertruffent. Han er elegant og viser tydeligt hvordan både kærligheden og jalousien rammer ned i ham. Der er en ungdom og en vildskab over hans måde at danse på der i den grad er med til at løfte forestillingen op på et højt emotionelt plan. Ida Praetorius viser på smukkeste vis hvordan kærligheden bryder igennem Marguerites professionelle, pikante facade, og hendes sidste scene tror jeg ikke jeg har set udført smukkere af efterhånden en del danserinder jeg har set i rollen.

Rundt om de to har Den Kongelige Ballet samlet et hold der på fornemste vis bakker op om hovedparret. 

Silvia Selvini og Marcin Kupinski er Manon Lescaut og Des Grieux – det par som Marguerite og Armand ser i teatret sammen, og som spejler deres historie på godt og ondt. Et flot dramaturgisk trick af John Neumeier – begge danser rollerne aldeles overbevisende. 

Jón Axel Fransson kurtiserer os alle med sin frække solo i anden akt med både pisk og hoftevrid, og Wilma Giglio flirter på lystig vis. 

John Neumeier tager sig sin tid i trin og fortælling, og det er en nydelse at overvære hans eminente måde at formidle følelser og tanker på. Det kræver naturligvis at der er dansere der kan formidle det, og her er vi ovenud velforsynede på Det Kongelige Ballet. Det er ydermere en nydelse at høre Alison Smith fortolke Chopins smukke klavermusik der er en vigtig faktor i fortællingen af dramaet.

Flottere balletaften får man sjældent!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Velværeoplevelse på Comwell Borupgaard

Luksus med luksus, hvem elsker ikke en omgang spa og velvære, og med det triste vejr vi havde i janaur, så fik...

Man skal altid huske at behandle sin krop ordentligt, betragt den som et tempel siges der. Vi kender også...

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Nu tilbyder flere teatre forestillinger lavet specielt til online platforme.

Teatre går digitalt

I den sidste måned har teatre over hele verden givet publikum muligheden for at streame forestillinger under C...

16. maj

Hollywoods gyldne skab

Netflix havde 1. maj premiere på den nye mini-serie Hollywood, der beskriver homofobi, racehad og magtmisbrug ...

2. maj
Ben Forster spiller og synger titelrollen i påskemusicalen Jesus Christ Superstar

Vi underholder med Jesus Christ Superstar

Den ultimative påske-musical må være Andrew Lloyd Webbers Jesus Christ Superstar - så den viser vi her i en st...

12. apr

Vi underholder med filmen From Beginning to End

Aftenens film – den sidste inden påsken begynder – handler om et tæt venskab mellem to brødre. 

8. apr