Repremieren på Spar Dame blev en stor aften for både Kizzy Matiakis i titelrollen og unge Alexander Bozinoff som den besatte Hermann., Foto Henrik Steenberg

Stadig et brilliant balletdrama

Af Per Lundsgaard 29. september 2019

Repremieren på Spar Dame med Den Kongelige Ballet beviste endnu engang hvilket balletdramatisk mesterværk Liam Scarlett har skabt til Det Kongelige Teater.

Titel:
Spar Dame

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
28. sep - 23. nov 2019

Der er drama både i Skuespilhuset hvor Cyrano de Bergerac imponerer, og på Gamle Scene hvor Spar Dame går over scenen.

Som en psykologisk gyser er Liam Scarletts ballet fuldt ud på højde med de store dramatiske klassikere i balletverdenen såsom Manon, Kameliadamen og Onegin. Det skyldes først og fremmest Liam Scarletts udnyttelse af Pjotr Tjajkovskijs musik og hans formidable evne til at skabe trin der overrasker i deres sammensætning og aldrig keder. Han kan også få Den Kongelige Ballets korps til at danse unisont – og de enkelte solister til at yde deres allerbedste. 

Kissy Matiakis har holdt sin Grevinde i flot form siden premieren i april sidste år. Kølig og elegant er hun, og man forstår tydeligt hendes savn af de dage hvor hun var yngre. Der kommer senere i balletten rig mulighed for Kizzy Matiakis til at vise hvilken brillant teknisk dygtig danser hun er i de store voldsomme pas de deuxer med Alexander Bozinofs Hermann.

Alexander Bozinoff har de sidste par sæsoner fået mange store rolle. Nogle gange har det virket som om han ikke var rigtig klar til dem – ikke nødvendigvis teknisk men med det sceniske overskud der hører til. Denne gang er det ikke tilfældet, og selvom der var mere vildskab over Andreas Kaas ved verdenspremieren, er Alexander Bozinoff fuld af lidenskab, og man mærker hans besættelse af kortspil, og det er bevægende at overvære hans sidste nervepirrende solo. Det kan vel siges at rollen som Hermann er Bozinofs egentlige gennembrud i en solorolle på Den kongelige Ballet – selvom han efterhånden har haft et par stykker.

Ida Praetorius er i sædvanlig overlegen stil som grevindens plejedatter, og Jón Azel Fransson tilfører rollen som Tomskij – grevindens barnebarn – en ren maskulin udstråling og sikker dans.

Scenografisk er det enkelt og moderne med nogle geniale løsninger – bl.a. da kisten til sidst bliver til et spillebord – tilsat nogle periodesikre kostumer med et twist af noget moderne af jon Morrell.

Det er et lykketræf at Den Kongelige Ballet fik denne længe ventede helaftensballet på repertoiret – vi håber der kommer mange flere. Lige nu glæder vi os til at se hvad Gregory Dean har fået ud af Blixen, der har premiere til november. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Velværeoplevelse på Comwell Borupgaard

Luksus med luksus, hvem elsker ikke en omgang spa og velvære, og med det triste vejr vi havde i janaur, så fik...

Man skal altid huske at behandle sin krop ordentligt, betragt den som et tempel siges der. Vi kender også...

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Nu tilbyder flere teatre forestillinger lavet specielt til online platforme.

Teatre går digitalt

I den sidste måned har teatre over hele verden givet publikum muligheden for at streame forestillinger under C...

16. maj

Hollywoods gyldne skab

Netflix havde 1. maj premiere på den nye mini-serie Hollywood, der beskriver homofobi, racehad og magtmisbrug ...

2. maj
Ben Forster spiller og synger titelrollen i påskemusicalen Jesus Christ Superstar

Vi underholder med Jesus Christ Superstar

Den ultimative påske-musical må være Andrew Lloyd Webbers Jesus Christ Superstar - så den viser vi her i en st...

12. apr

Vi underholder med filmen From Beginning to End

Aftenens film – den sidste inden påsken begynder – handler om et tæt venskab mellem to brødre. 

8. apr