De tre medvirkende i den ægteskabelige dødsdans af August Strindberg., Foto Brita Fogsgaard

Ægteskabelig rutsjetur

Af Per Lundsgaard 24. oktober 2019

Der bliver hugget hårdt til rent verbalt i August Strindbergs klassiker Dødsdansen som Nørregadeteatret turnerer med sammen med Teater 2.

Titel: 
Dødsdansen

Teater:
Nørregadeteatret og
Teater 2
set i Herlev Teaterbio

Spilleperiode:
På turne rundt i Danmark frem til 3. december 2019

Umiddelbart hader de hinanden, de to ægtefæller Edgar og Alice, i Strindbergs drama Dødsdansen, men alligevel kan de ikke undvære hinanden eller det spil de spiller mod og med hinanden. Isoleret på en lille ø lever de som hund og kat. Spydighederne fyger gennem rummet, og legen bliver farligere og farligere og ondere og ondere mens aftenen skrider frem.

Strinbergs klassiker fra 1901 er forbilledet for f.eks Hvem er bange for Virginia Wolf – den verbale slåskamp mellem et ægtepar der nyder at svine den anden til, men som alligevel ikke kan bære en adskillelse.

Der er ellers tilløb til den da en trediemand pludselig blander sig i form af vennen Kurt der bliver en ufrivillig brik i det farlige og manipulerende spil mellem de to hovedpersoner. Først næsten for sent opdager han intrigen, og at han blot er et middel i en ufotrøden, fortsat kamp der ikke finder nogen sejrherre – eller -kvinde!

Opsætningen der lige nu er på turne med Nørregadeteatret fra Maribo i samarbejde med Teater 2 er tro mod det oprindelige skuespil i en meget sikker og virkningsfuld iscenesættelse af Vibeke Wrede. Der er en god rytme i forestillingen – især i første akt. Anden akt bliver en smule lang til sidst. Det virker også som om der er mere saft i spillet når ondskabsfuldhederne flyder end når kærlighed og sårbarehed skal lyde mod slutningen.

Waage Sandø spiller på alle tangenter som Edgar – en fuldent og helstøbt præstation af en mærket mand der er træt af livet, men som ikke kan slippe det. Pia Jondal er en stærk Alice som er sin mand ligeværdig i styrke og gennemtænkte intriger. Ole Lemmeke bliver en smule for meget en karikatur som vennen Kurt, og dermed forsvinder noget af sprængstoffet når vi kommer længere ind i forestillingen. Humoren har mere plads end det dramatiske har, og de store udbrud kan virke lidt påklistrede. 

Det kan dog ikke ødelægge en teateraften hvor man frydes over at høre Strindbergs tekst fremført så tydeligt og velformuleret som her. 

Man kunne høre på publikum at meget i forestillingen var noget de kunne nikke genkendende til – og det er da imponerende i en tekst der er over 100 år gammel!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Velværeoplevelse på Comwell Borupgaard

Luksus med luksus, hvem elsker ikke en omgang spa og velvære, og med det triste vejr vi havde i janaur, så fik...

Man skal altid huske at behandle sin krop ordentligt, betragt den som et tempel siges der. Vi kender også...

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Nu tilbyder flere teatre forestillinger lavet specielt til online platforme.

Teatre går digitalt

I den sidste måned har teatre over hele verden givet publikum muligheden for at streame forestillinger under C...

16. maj

Hollywoods gyldne skab

Netflix havde 1. maj premiere på den nye mini-serie Hollywood, der beskriver homofobi, racehad og magtmisbrug ...

2. maj
Ben Forster spiller og synger titelrollen i påskemusicalen Jesus Christ Superstar

Vi underholder med Jesus Christ Superstar

Den ultimative påske-musical må være Andrew Lloyd Webbers Jesus Christ Superstar - så den viser vi her i en st...

12. apr

Vi underholder med filmen From Beginning to End

Aftenens film – den sidste inden påsken begynder – handler om et tæt venskab mellem to brødre. 

8. apr