Mette Maria Ahrenkiel i nærbillede i online-dramaet Safe Space på Future V., Foto Teater V
Teater V i Valby har haft premiere på deres nye online scenerum Future V med den første forestilling Safe Space.
Titel
Safe Space
Teater
Future V på Teater V
Medvirkende
Filippa Suenson, Lucia Vinde Dirchsen, Theresa Hedelund, mathias Bøgelund og Mette Maria Ahrenkiel
Iscenesættelse
Pelle Koppel
Tiden er jo oplagt til at introducere en online teaterscene. Covid-19 har gjort at teatrene verden over har haft lukkede døre i flere måneder, og mange steder er det endnu usikkert om man kommer til at kunne åbne fuldt op før vi kommer til 2021. Så Teater V har set rigtigt med at skabe Future V som teatret kalder et Digiteater hvor der vises Digidramatik. Præmissen er at man køber billetter som til en "analog" teaterforestilling, og at skuespillerne optræder live foran publikum via zoom.
Åbningsforestillingen hedder Safe Space og er en slags pseudo-thriller om over revne familiebånd. Den 23-årige Ene har sin egen livestream hvor hun fortæller om sin dagligdag - men denne aften er det kun en håndfuld specielt indbudte der har mulighed for at følge dagens livestream - og smart nok føler vi os som publikum jo derfor særligt opmærksomme og velkomne.
Ene har modtaget en brun konvolut indeholdende bl.a. et bånd med barnegråd - det viser sig at en af de indbudte til at se med, også har modtaget samme slags konvolut - og så ruller der sig en stalker-thriller sig ud lige for øjnene af os, som viser sig at være et tragisk familiedrama om brudte relationer og længslen efter at høre sammen med nogen.
Der spilles med intensitet af alle de medvirkende, og det nære format gør at man føler den spænding og angst der er hos de medvirkende hele vejen igennem.
Onlineforestillingen ligger nærmere The Blair Witch Project end teater. Det er selvfølgelig også nærliggende at finde inspiration fra True Crime-bølgen der har bidt sig fast især hos de unge. Det virker også som om at forestillingen henvender sig primært til det unge publikum, det er effektiv dramaturgi af Nanna Berner og der er iscenesat med gnistrende spænding og nærhed af Pelle Koppel - men jeg savner teatret i forestillingen, for mig bliver det for meget TV-serie trods det at de medvirkende spiller live lige nu og her. Man kan håbe at fremtidige forestillinger i Future V inkluderer mere lyd, lys, scenografi etc. som på den "rigtige" teaterscene - men den magi der findes i teatersalen kan (heldigvis) ikke skabes virtuelt.