Morten Hee Andersen formår at holde publikum fanget i forestillingen NUL på Sort/Hvid., Foto Henrik Grimbäck

Intenst teater om fremtiden

Af Per Lundsgaard 15. september 2020

Forestillingen NUL på Sort/Hvid taler til verden lige nu, en verden i forandring, en verden hvor mange vil dø, og den lykkedes især på grund af en troværdig formidler i Morten Hee Andersen på scenen.

Titel: NUL

Teater: Sort/Hvid

Spilleperiode: 11. september - 3. oktober og på Teater Momentum i Odense: 15. januar - 10. februar 2021

Det er Sort/hvid der sammen med TOETT (the Other Side of the Tiger) og Teater Momentum i Odense der har skabt forestillingen NUL der handler om en nulstilling af samfundet. Egentlig skabt med henblik på en modreaktion til det limbo at man mener idékampen har været i siden muren faldt - ideologierne blev tilsidesat og ligeledes drømmene og formålet blev ikke at forny og forbedre samfundet, men at opretholde det. 

Men forestillingen får en enden aktualitet lige nu i en verden der er ved at indstille sig på at skulle nulstilles og starte forfra efter den pandemi vi er lige midt i.

Det er intenst og skarpt leveret fra Morten Hee Andersen, og verdens kollaps er effektfuld illustreret med stroboskoplys, aske fra oven og dundrende musik over Ida Grarups flotte ø-scenografi - ekstra effektfuldt grundet højtalere blandt publikum. 

Men så knækker historien lidt når vi når til de fremtidige scenarier som tre forskere har været med til at udvikle. Man tager udgangspunkt i en virkelig person, nemlig Bob Nelson som i 60'erne forsøgte at nedfryse mennesker indtil der var en kur til hvad de fejlede, hvilket ofte var kræft. Det gik ikke så godt med de eksperimenter - men Nelson blev selv nedfrosset i 2018 da han fik kræft i maven. Nelson bliver tøet op 3000 år ude i fremtiden - og her bliver teksten lige lovlig banal og en anelse skræmmende at man så mange år frem åbenbart stadig lever i en heteronormativ verden med religion og ritualer - men mon ikke det også kun er heteroseksuelle forskere der er kommet med deres fremtidsbud?

Har man som jeg angst for at skulle aktivt deltage i den forestilling man er inde og se, skal man forberede sig på at en del publikummer i løbet af aftenen bliver hevet op på scenen og skal agere forskellige personer i fortællingerne. 

At det hele ikke ender som en triviel aften med halvhjertede fremtidsvisioner, skyldes helt og aldeles Morten Hee Andersens overbevisende fortællerfigur og et flot visuelt udtryk.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr