David Kempster og Susanna Andersson var begge i vokal topform i Den Jyske Operas fine udgave af Vredis mesterværk Rigoletto., Foto Anders Bach

Velsunget Rigoletto

Af Per Lundsgaard 27. oktober 2020

Den Jyske Opera er på besøg rundt i landet med en flot og velsunget udgave af Verdis kendte opera Rigoletto.

Titel: Rigoletto

Teater: Den Jyske Opera på Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Spilleperiode: på turne rundt i landet frem til 28. november

Det er en dyster verden at Rigoletto befinder sig i, denne makabre deforme nar der spiller et farligt dobbeltspil der jo som bekendt ender med at han mister det kæreste han ejer.

Dette er et gæstespil med Den Jyske Opera på Det Kongelige Teaters Gamle Scene - men for blot et par dage siden kunne man opleve en anden Verdi opera på Det Kongelige Teater nemlig hans mere ukendte Simon Boccanegra på Operaen. Det giver også en mulighed for at sammenligne de to Verdi-værker, og det står klart at Rigoletto fremstår som et mere helstøbt værk på grund af at historien ikke er helt så umulig som i Simon Boccanegra - men den sidste har en mere interessant og nuanceret musik. Rigoletto indeholder en af Verdis mest kendte arier, nemlig den sexistiske hyldest til kvinder fra den kvindeglade Hertug La donna é mobile og ud over den er Rigoletto fyldt op med både dramatisk, følelsesfuld og karakterfuld musik. I graven sad Odense Symfoniorkester og de fik sig spillede varme i løbet af forestillingen, så da vi nåede anden akt var der fuld knald på alle intentioner fra Christopher Lichtenstein som er den unge nye Musikchef på Den Jyske Opera. 

Iscenesættelsen var også ganske tro mod værket, og foregik i scenografen Rifail Ajdarpasics dekoration af forskellige spejle så man konstant havde en fornemmelse af alle handlinger blev set af et intrigant og hjerteløst hof, og at man selv er et spejl af sine handlinger. Kostumemæssigt lignede det en blandning af Game of Thrones og en musikvideo fra 00'erne og kostumedesignet af Ariane Isabell Unfried var nok aftenens svageste led.

Denne aften var det David Kempster der var Rigoletto, og han var en dæmonisk figur, med et knugende forkrøblet indre og en sårbarhed der viste at han var blevet til den udspekulerede hævngerrige nar fordi han måtte overleve i en verden der var ligesådan, en rørende flot præstation der også var fuld af tragedie, længsel og oprør i stemmen. Susanna Andersson var en henrivende Gilda med en yderst behagelig sopran der havde en bedårede varme i sin stemme selv på de højeste steder i partituret, og hendes opofrelse til sidst var hjertegribende. Iurie Ciobanu fik æren af at synge førnævnte berømte arie som alle nynner på vej ud af teatret, og han sang den med masser af selvsikker klang på stemmen. 

I andre roller var det mere svingende med den kraft der blev sunget - enkelte sangere kunne jeg slet ikke høre hen over orkestergraven og jeg sad på 2. række. Operakoret gjorde dog god fyldest både vokalt og fysisk på scenen.

Jeg ved ikke hvor velvalgt Rigoletto som opera er i disse #metoo tider - tanken om at kvinder kaster sig i armene på en åbenlyst sexistisk krænker og også ovenikøbet vælger at gå i døden for ham lader vi lige stå et øjeblik!

Men det skal jo ikke ændre ved at vi er i et par timer er publikum til en raffineret og perfekt sammensat opera som begejstrer med sit musikalske overflødighedshorn, og så er det heldigvis i en opførelse der ikke vil voldtage værket såsom den sidste opførelse på Den Kongelige Opera gjorde det. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov
Det er sangkraft der går lige i hjertet når Andrea Lykke Oehlenschlæger åbner munden i musicalen The Bodyguard.

Sangkraft lige i hjertet

Langkjær Entertainment og Live Nation har sendt den danske sceneudgave af The Bodyguard rundt i landet inden d...

13. nov