Jonathan Chmelensky springer igen højt denne gang i balletten Zakouski af Peter Martins i programmet Dans2Go på Det Kongelige Teater - billedet er dog fra en anden ballet., Foto Camilla Winther

Endnu en fin 2GO aften med Den Kongelige Ballet

Af Per Lundsgaard 8. november 2020

Den Kongelige Ballet har skabt en tradition med deres Dans2Go koncept, og det er da også en rigtig fin ballet og danseaften man har fået sat sammen endnu en gang på Kongens Nytorv. 

Titel: 
Dans2Go

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
7. november 2020 -
20. februar 2021

Jeg ved godt mange ikke er enige, men jeg kan nu godt lide disse blandende programmer der viser en god alsidighed både i repertoire og dansere, og hvis man ikke kan lide den ene ballet kan man måske lide den anden og tredje. 

Dette års Dans2Go program bød både på uropførelse og klassisk repertoire. Vi begyndte med det nye værk Allerede nat af Sebastian Kloborg der lige har modtaget en stor pris af vores Kronprinspar netop for sine koreografier. Dette nyeste værk fra Sebastian Kloborg er mere dansant end de øvrige jeg har set og det klæder ham. Han har en sans for at sætte trin sammen som får danserne flot rundt på scenen i Fini Høstrups moderne jazzede arrangementer af Moondogs musik, men symbolikken bliver ofte for tung og værket mister det raffinerede og subtile jeg endnu har til gode at se hos Sebastian Kloborg.

Anden afdeling bød på John Neumeiers Persistent Persuasion til musik af Ludwig van Beethoven og danset med indlevelse af Ida Praetorius og Ryan Tomash, men det lille værk hører ikke til blandt Neumeiers mest skelsættende, men et mindre godt værk af ham er stadig bedre end så meget andet fra andre.

Dernæst fulgte Zakouski af Peter Martins til musik af både Rakhmaninov, Stravinsky, Prokofiev og Tjajkovski, og denne pas de deux blev for mig aftenens lille lysende perle. Smukt og sikkert danset af Holly Dorger og Jonathan Chmelensky der begge formåede at få charmen og glæden til at gå i spænd med de svære trin og kombinationer. Både Persistent Persuasion og Zakouski blev i ørvrigt ledsaget af live musikere på violin og klaver der kun gjorde oplevelsen endnu bedre.

Vi sluttede af med masser af macho-power i den israelske koreograf Hofesh Shechters værk Uprising, og det var efter sigende første gang det blev opført af et klassisk balletkompagni. Det klarede de syv medvirkende herrer fra Den Kongelige Ballet ganske overbevisende. Der var masser af styrke i trin og bevægelser og den maskuline energi forplantede sig hos publikum, men jeg synes ikke at værket i sig selv for så ekstraordinært - det lignede noget jeg havde set før, og bl.a. har Den Kongelige Ballet også tidligere selv budt på rå maskulin styrke i bl.a. Jorma Uotinens Jord som var en noget bedre ballet. Men det var pludselig ufrivilligt aktuelt da balletten sluttede med at vifte et lille rødt flag på en aften hvor Joe Biden med sin blå farve væltede Donald Trumps røde farve af pinden, selvfølgelig ganske utilsigtet men ikke desto mindre pudsigt.

Som altid blev de forskellige værker i løbet af aftenen indledt med små fine film med enten de medvirkende eller koreografen. Så Dans2Go lignede sig selv, og gav igen en god indsigt i det at være danser i Den Kongelige Ballet.

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Mathilde Arcel Frock formidler fint ensomheden hos unge i en verden styret af sociale medier.

Ensomme unge

Aveny T har oprettet en scene der skal præsentere ung ny dramatik og være en platform for vækstlaget af nyudda...

2. dec
Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov