To af de dygtige dansere i Signe Fabricius flotte Hanedans i den corona-opdaterede Maskarade på Operaen. , Foto Camilla Winther

Maskarade i en corona-tid 

Af Per Lundsgaard 7. december 2020

Den Kongelige Opera har genopsat Kasper Holtens udgave af Carl Nielsens nationalopera Maskarade i en ny corona-revideret udgave. 

Titel: Maskarade

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene

Spilleperiode: 5. december 2020 - 28. januar 2021

Holbergs Maskarade er omsat til vores tid, og foregår lige nu midt i en corona-pandemi. Det er godt tænkt at vælge at udlægge de berygtede og forbudte Maskarader fra Holbergs tid som piratfester midt i corona-restriktioner. 

Det er ellers en blandet fornøjelse at se Holtens udgave af Maskarade der ikke er en af hans bedste iscenesættelser.

Vi begynder ellers godt med en første akt der rent bogstaveligt glider over scenen, i Marie í Dalis imponerende scenografi af en herskabelig lejlighed anno 2020. Figurerne tegnes fint i handlingen og opdateringen synes at virke gnidningsløst. 

Så kommer vi til en anden akt der bliver mere problematisk, og som af en eller anden årsag foregår i noget der ligner en hospitalsgang fra 40´erne udenfor et gråt hus, som givet skal være der hvor Jeronimus bor med sin familie, og en sanglig hyldest til at være i det 18. århundrede virkede også bizar. Mere underligt blev det i tredje akt hvor det ser ud til at Maskaraden foregår hjemme i egne stuer, selvom at alle forlader hjemmet i anden akt for at deltage i Maskaraden.

Men heldigvis er orkester og sangere herligt veloplagte under Michael Schønwandts sikre ledelse, og Kasper Holtens personinstruktion fejler heller ikke noget. Signe Fabricius er altid garant for gode danse i operaer og det gælder også denne gang, selvom det sidste danseindslag virkede en smule uinspiseret i forhold til den effektfulde flotte Hanedans vi lige havde set, også pas de deuxen under Leander og Leonoras kærlighedsduet virkede ufærdig, men ellers var der godt styr på dansen. 

Gert Henning-Jensen er i imponerende fysisk form som Leander og sangligt kommer han også godt ud over rampen, det samme gør Simon Duus som den sprælske og frække tjener Henrik. Johanne Bock er en forrygende danseliderlig Magdelone, og Michael Kristensen morer som en corona-forsigtig Leonard. Pigerne Leonora og Pernille sunget henholdsvis af Dénise Beck og Johanne Hæjlund når ikke rigtig at træde i karakter, men Morten Staugaard er en myndig og brysk Jeronimus. 

Det er ligeledes forrygende til sidst når klokken bliver 22.00 og festen slutter, men fortsætter da vaccinen endelig kommer. Vi glæder os alle til igen at kunne feste frit.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr