Ida Praetorius og Ryan Tomash er gribende rollerne som Romeo og Julie på Den Kongelige Ballet., Foto Henrik Stenberg

Den helstøbte ballet

Af Per Lundsgaard 4. oktober 2021

John Neumeiers Romeo og Julie er efter min mening en af de mest helstøbte balletforestillinger der findes. Godt fortalt historie og smuk koreografi som tilmed bliver danset forførende godt af Den Kongelige Ballet. 

Titel:
Romeo og Julie

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
2. okt. - 4. nov. 2021

Den har været oppe mange gange på Den Kongelige Ballet, John Neumeirs udgave af tragedien om Romeo og Julie -og den må så men gerne komme igen mange gange endnu. Hvis Napoli er den klassiske danske nationalballet af Bournonville - er Neumeiers Romeo og Julie næsten denne generations nationalballet. 

Det der gør Neumeiers version så god er at historien er så eminent fortalt hele vejen i gennem. Ikke kun hos hovedparret men også i de andre roller står karaktererne stærkt både i trin og instruktion. Neumeier har i den grad forstået at udnytte Prokofjevs fremragende musik så det bliver en helstøbt forestilling som er i særklasse. 

Jürgen Roses enkle og æstetiske dekoration og kostumer er også med til at gøre aftenen til den store oplevelse den er, selvom kulisserne larmer lidt mere end godt er i sceneskift, men de er jo også gamle, da forestillingen første gang gik over scenen på Kongens Nytorv tilbage i 1974. Men modsat så mange andre balletfortolkning af Romeo og Julie fra omkring den tid, og så men også enkelte efter, så forbliver Neumeiers version tidløs moderne i sin formidling fortællingen - simpelthen fordi det er så godt lavet, og så godt iscenesat af John Neumeier og hans hold af assistenter. 

Ida Praetorius er tilbage i rollen som Julie, og denne gang har hun fundet endnu dybere ind i psyken hos den unge pige når tragedien rykker helt tæt på, en stor og smuk præstation. Det samme kan sigen om hendes Romeo, som er den nyudnævnte solist Ryan Tomash første gang i partiet. Hans Romeo er dejlig kejtet ung i starten og senere hovedkulds forelsket. De to får skabt ægte teatermagi i de store flotte pas de deuxer. Astrid Elboe og Jonathan Chmelensky er et stærkt par som Julies forældre og Benjamin Buza er en ægte brutal bølle som Tybalt. Jón Axel Fransson er fuld af spræl som vennen Mercutio, sekunderet af en sikker Tobias Praetorius som Benvolio. Oliver Starpov er en velspillende Broder Lorenzo, man forstår tydeligt venskabet med Romeo, og Emerson Moose er en smuk Prins Paris. 

Denne udgave af balletten synes så frisk som nogensinde før, og jeg er sikker på at de andre hold på rollerne også vil fornøje og betage publikum ligeså godt som ved denne premiereaften. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar