Der er flotte scener i den rituelle forestilling Nattens Ende på Glyptoteket., Foto Karoline Lieberkind

Teatralsk rituel 

Af Per Lundsgaard 29. november 2021

Teatret Sort/Hvid er gået sammen med Songbirds v/Lotte Andersen og Glyptoteket om at skabe korværket Nattens Ende, men det blev mere en småbizar oplevelse af noget der lignede et forsøg på at genskabe et religiøst ritual fra oldtiden. 

Titel: Nattens ende

Teater: Sort/Hvid, Songbirds v/Lotte Anedersen og Glyptoteket

Spilleperiode: 24. november til 12. december

Vi ankommer til Glyptotekets store smukke romerske sal, og mødes af de medvirkende der står og brummer en tone med deres ansigter dækket af langt skæg. Vi føres langsomt ind i en cirkelformet scene, hvor vi sidder rundt som i et amfiteater. Vi er straks fanget i stemningen af at være tilbage i den antikke oldtid når vi kigger rundt på de mange statuer der kigger ned rundt om scenen. 

Det er en effektiv kulisse til genskabningen af noget der ligner et religiøst rituel for gudinden Inanna. Samtidens tekster blandes med oldtidens, og i smuk sang får vi historier om fødsel og død. 

Vi får en sten i hånden og nogle visdomsord som ingen vist kan huske bagefter, og så går seances ellers i gang med ægget som symbolet på skabelsen og fødslen. Özlem Saglanmak får fornøjelsen af at få indholdet af et råt æg flydende ned i munden af Troels Kortegaard Ullerup, mens hun skal synge en sang. Senere smyger alle medvirkende sig liderligt rundt mellem publikum - det skal vist være et slags frugtbarhedsrituel. Vi skal også se Jacob Moth rulle sig aggressivt nøgent rundt på gulvet i flere minutter - vistnok et dødsritual. Imponerende og en smule uforstående. Men måske meget godt i tråd med de makabre og bizarre antikke ritualer og ofringer man har læst om i diverse historiebøger. 

Problemet med forestillingen er at den hænger mellem fortid og nutid, uden at den umiddelbart vil fortælle noget om hverken det ene eller det andet. Hvis det blot havde været en moderne iscenesættelse af et urgammelt teatralsk ritual så kunne det have en relevans i det passende rammer i Glyptotekets genskabelse af et romersk torv, men forestillingen vil også gerne sige noget om nutiden, og her bliver det sværere. Jeg havde i hvert fald svært ved at blive draget ind i den verden man gerne ville skabe på den lille runde scene. Alle medvirkende sang smukt i harmoni, og det musikalske var det mest interessante ved aftenen, en del publikummer synes også at fange forestillingen bedre end jeg kunne.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skal vi på ferie i 2022? 

De fleste af os har fem ugers ferie, men det store spørgsmål er, om vi igen i år vælger Danmark, eller om vi b...

Verden bliver aldrig nogen sinde den samme. Sådan sagde mange under coronakrisen, hvor de fleste blev i ...

Momondo: 10 gode forslag til feriesteder 

“Få en uforglemmelig oplevelse i pridens tegn, og få nye venner i disse lande, som alle har strenge antidiskri...

Jagten på den store LGBT+ gruppe og de over 82 milliarder danske kroner, som købekraften er for d...

Det er både korporlig og verbalt at det bliver kæmpet i komedien The Money Shot i Krudttønden.

Skarptunget komedie om Hollywood

Teatret Down the Rabbit Hole har igen Hollywood-komedien The Money Shot af Neil Labute på plakaten. Denne gang...

16. maj
Vi bygger en vej på Odense Teater er herlig politisk ukorrekt - her med masser af røg i mødelokalet på Rådhuset.

Smart satire i Odense

Odense Teater har fået produceret en velfungerende og sjov satire omkring en af de største politiske brølere i...

9. maj

Heartstopper er Heartbreaking

I fredags kom den længe ventede Netflixserie, der er basseret på Alice Osemans webtegneserie Heartstopper. Ove...

24. apr
Det er i de store koreografiske scener at musicalen Diva har sin styrke.

Energifyldte Divaer

Musicalteatret er rykket ind på Folketeatrets turnéscene i Grøndal Multicenter med en nyskreven musical om dra...

22. apr