Der er ikke meget festlig sommerdans over årets Copenhagen Summer Dance - billedet er fre at tidligere år. , Foto Søren Meisner

Langtrukken sommerdans

Af Per Lundsgaard 8. juli 2022

Copenhagen Summer Dance har en lang tradition bag sig, først i Politigården og de seneste år på Ophelia Plads - det har før været gratis at se, men man kunne sikre sig en plads til 30 - 50 kr. - det nye er at man nu kan købe regulere billetter - men der er stadig 144 gratis pladser - programmet er dog ikke i år penge værd hvis man har købt en A plads til 200 kr. 

Titel: Copenhagen Summer Dance

Teater: Dansk Danseteater på Ophelia Beach

Spilleperiode: 7 - 10. juli

Det er smukt at sidde og kigge ud over havnen fra Opehlia Plads, men programmet til Copenhagen Summer Dance er i år så fejlslagen og deprimerende at oplevelsen bliver en meget langtrukken affære i den kølige sommeraften. 

Aftenen begynder med Dansk Danseteater i en sær gammeldags og deprimerende koreografi af norske Ina Christel Johannesen. I grimme kostumer der ligner Chewbacca fra Star Wars blandet med udsalg fra H&M og Zara, kaster danserne sig rundt til et fragmenteret lydbillede mens en danser reciterer T.S. Elliots dystre digt The Hollow Men fra 1925 om en verden der rasler mod undergrunden. Ikke lige et oplagt værk til en sommedanse-aften, og ovenikøbet næsten en time langt. Det var så kunstigt i sit eget forsøg på at være kunstnerisk - og da den talende danser efter godt en time siger Life is very long havde man lyst til at råbe tilbage This piece is very long!! Jeg er meget undrende over at man har syntes at dette var et værk til en aften som denne. Danserne fra Dansk Danseteater kunne man i det mindste glimtvis nyde når der få gange var reel koreografi og ikke bare hvad der synes som tilfældig løben og rullen rundt på gulvet. 

Bedre blev det i Fabio Libertis værk Don't, Kiss .Skånes, som leger med kysset. Danserne fra Skånes Dansteater har konstant læberne sammen i kys under hele koreografien. Det er en sjov flirtende idé som kunne have holdt til en syv minutters koreografi - men også her blev det langtrukkent, og vi skulle igen igennem en danser der skulle tale og stønne i en mikrofon - jeg ved ikke hvad det er at moderne koreografer synes at det tilføjer at danserne også selv skal sige replikker eller tale under forestillingen - det bliver altid halvt forpustet utydeligt og monotont, og set alt, alt for meget på den moderne dansescene de sidste mange år. Så dette værk endte også med at blive kedeligt i længden da koreografien heller ikke formåede at udvikle sig undervejs, og det var lidt synd for den gode idé.

Vi sluttede så til gengældt sommerligt og friskt med Miami City Ballet i et nyt værk af Dansk Danseteaters leder Pontus Lidberg. Pigerne var oppe på tåspidsskoene og mændene fløj rundt i legende spring, mens de partnede pigerne i flotte løft til dynamisk musik af Philip Glass. Nu var det jo heller ikke så svært at lyse op når resten af aftenen var så trist som den var - så om værket havde stået ligeså klart frem som farverne i de flotte kostumer af Andrea Spiridonakos hvis de øvrige værker havde været bedre er svært at sige. Det var også aftenens korteste indslag på en ti minutters tid, men præcis som jeg husker at de velfungerende aftener med Copenhagen Summer Dance plejede at være. Uddrag af værker og i den lidt lettere og sommerflirtende genre - vi kunne ikke være længere væk fra det end denne dystre ufestlige aften. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar