De fire medvirkende i forestillingen 24 mulige afgrunde på Sydhavns Teater får skabt nogle flotte scenebilleder. , Foto Malik Grosos

Dødsmesse for algoritmer

Af Per Lundsgaard 29. august 2022

Sydhavns Teater har i det intime og atmosfærefyldte Østre Kapel på Vestre Kirkegaard kastet sig over menneskets kamp mod maskiner og algoritmer i en i forestilling hvor det musikalske lykkedes bedst.

Titel: 24 mulige afgrunde

Teater: Sydhavns Teater i Østre kapel, Vestre Kirkegaard

Spilleperiode: 27. august - 24. september

Sydhavns Teater er kendt for at kaste sig ud i teatereksperimenter hvor kunstarter mødes og blandes, det gælder også for denne deres nyeste forestilling. 24 mulige afgrunde er et dystopisk indblik i menneskets kamp mod at blive overtaget af maskiner og algoritmer, og blander opera med moderne rytmer og melodier, dans, skuespil og lydbilleder. 

En operasanger (Bodil Øland), en danser (Martin Gæbe), en skuespiller (Maria Carmen Lindegaard) og en sanger (Nikolaj Nørlund) er under instruktion af Lene Skytt sat til at spille 24 små tableauer for os om den mulige afgrund og død for menneskeheden når maskinerne tager over. 

Det sker med tekst af Peter-Clement Woetmann og musik af Adi Zukanovic og koreografi af Karina Dichov Lund i Allan Frausings scenografi der består af stålplader der bliver smukt og stemningsfuldt belyst af Maria Pi. 

Det er musikken der er aftenens mest vellykkede element. Adi Zukanovic har skabt en flot blanding af moderne rytmer og stemningsmættede melodier der passer både til opera og pop stemmer. Det har både instruktør og koreograf taget til sig og skabt nogle flotte sceniske billeder på den lille scene i de smukke rammer i Østre Kapel. 

Det er teksten der er det svageste led med dens konstante gentagelser og lange opremsninger - der er desværre ikke megen substans at hente her - til gengæld får Maria Carmen Lindegaard lagt masser af dramatisk nærvær i hver sætning, så teksten fremstår bedre end den er - det samme gælder for Bodil Ølands smukke sopran og Nikolaj Nørlunds rustne rå machostemme fortolkning af teksterne. Martin Gæbe giver kropslig liv til de forskellige tableauer og det ender med at blive en sanselig time i selskab med de dystre udsigter til en mennesketom fremtid. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

’Bros’ skildrer det moderne homoliv i fortrinlig balance mellem kærlighed og komedie, fortid og fremtid 

”Love is not love. Love is real”, slår filmens hovedrolle fast i en hæsblæsende podcast-overture. Vi må forst...

6. okt
Årets revy på Menstrup Kro overlever på de medvirkendes sceniske nærvær og energi.

Menstrup revyen overlever på de medvirkendes energi

Det er første gang jeg var til Menstrup Revyen og det var en noget blandet oplevelse - samtlige gæster ved mit...

2. okt
To helte på en tømmerflåde i Momentums satiriske helteepos Odysseus må dø!

Ud med de gamle helte

Momentum i Odense åbner sæsonen med et farvel til de gamle helte der ifølge forestillingen en gang for alle sk...

1. okt
Linnea Voss er solo på scenen i den fine forestilling Guldfuglen på Folketeatret.

Lærerig monolog 

Guldfuglen på Folketeatret er en fin forestilling der fortæller om Johanne Louise Heibergs liv.

1. okt