Peter Sommer er centrum i Teaterkoncerten med sin egen musik på Aveny T., Foto Jannick Jac Yhde

Deprimerende teaterkoncert

Af Per Lundsgaard 17. september 2022

Aveny T genåbner efter ombygningen med en deprimerende og selvhøjtidelig teaterkoncert, der kun har få lyspunkter.

Titel:
Peter Sommer 
Teaterkoncert - Imorgen er alt muligt

Teater:
Aveny T

Spilleperiode:
15. september-29. oktober

Peter Sommer Teaterkoncert - Imorgen er alt muligt, er åbningsforestillingen på et ombygget Aveny T, men den foregår inde på selve det gamle teater, så man kan kun nyde den fine nye foyer og må vente med at se den nye scene til en senere forestilling. 

Det er endnu et skud på den evindelige teaterkoncertstamme, som Aveny T præsenterer. Denne gang er det Peter Sommer, der står for skud, men normalt er de kunstnere, der bliver bearbejdet i teaterkoncerten, ikke selv på scenen – det er Peter Sommer til gengæld i denne teaterkoncert om hans egen musik. 

Det giver selvfølglig en form for autencitet, at komponisten, tekstforfatteren og sangeren selv er på scenen og har givet instruktør og musikere omkring ham lov til at gå på opdagelse i sangene. 

Det bliver bare en smule stillelstående og deprimerende at overvære i længden i scenografi og kostumer, der ligner noget fra et kikset afsnit af Star Trek. Noget mere bevægelse i iscenesættelsen ville have gjort underværker – og måske et par dansere til at gøre scenebillederne interessante at se på. 

Charlotte Munck er sat til at bruge det meste af 1. akt til at banke sig selv ind i den grimme dekorationsklods på midten af scenen, hvis hun ikke lige synger en sang, hvad hun heldigvis ofte gør. Hun har nemlig en smuk fortællende stemme, der passer godt til Peter Sommers poetiske tekster, der dog nogle gange bliver mere abrupt gentagne end godt er. 

Camilla Munck har fået æren af det mest bizarre kostume, men hendes lidt mere skarpe stemme giver en god modklang til Charlotte Muncks afrundede stemme. Der er gode og kompetente musikere til at give et flot lydbillede, og lyddesign er helt i top. Lyset er meget dystert, og det får de medvirkende til at forsvinde mere ind i sig selv end godt er – for hele forestillingen mangler en slags kontakt til publikum: Det ender med at føles ret selvhøjtideligt og kunstfærdigt i Peter Hartons ikke helt vellykkede iscenesættelse. 

En smule ærgerligt, for der er meget potentiale i Peter Sommers musik – måske et mere hverdagsagtigt look med sangere i hverdagstøj havde været bedre end dette sært futuristiske, trættende teaterkoncertgreb. 


 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

’Bros’ skildrer det moderne homoliv i fortrinlig balance mellem kærlighed og komedie, fortid og fremtid 

”Love is not love. Love is real”, slår filmens hovedrolle fast i en hæsblæsende podcast-overture. Vi må forst...

6. okt
Årets revy på Menstrup Kro overlever på de medvirkendes sceniske nærvær og energi.

Menstrup revyen overlever på de medvirkendes energi

Det er første gang jeg var til Menstrup Revyen og det var en noget blandet oplevelse - samtlige gæster ved mit...

2. okt
To helte på en tømmerflåde i Momentums satiriske helteepos Odysseus må dø!

Ud med de gamle helte

Momentum i Odense åbner sæsonen med et farvel til de gamle helte der ifølge forestillingen en gang for alle sk...

1. okt
Linnea Voss er solo på scenen i den fine forestilling Guldfuglen på Folketeatret.

Lærerig monolog 

Guldfuglen på Folketeatret er en fin forestilling der fortæller om Johanne Louise Heibergs liv.

1. okt