Musicalen Come From Away på Fredericia Musicalteater bæres oppe af et flot ensemblespil. , Foto Rumle Skafte

Formidabel musicalaften i Fredericia

Af Per Lundsgaard 24. oktober 2022

Den mest succesrige canadiske musical Come From Away har haft Danmarkspremiere på Fredericia Musicalteater efter succes i både New York og London. 

Titel: Come From Away

Teater: Fredericia Musicalteater

Spilleperiode: Frem til 6. november. 

Præmissen for musicalen Come From Away er ikke den mest lystige - nemlig terrorangrebet på New York den 11. september 2001. USA lukkede sit luftrum og alle fly på vej ind over USA blev omdirigeret til at lande i nærmeste lufthavne. Blandt de lufthavne var Gander på øen Newfoundland i Canada. Lufthavnen var langt fra sine store dage som travl påfyldningssted for fly over Atlanten - men det var ikke længere nødvendigt at lande for påfyldning, så der var ikke længere mange fly til og fra Gander. Byen havde 9.000 indbyggere men pludselig stod man med ca. 7.000 nødlandede passagerer som skulle have et sted at opholde sig i næsten en uge.

Det krævede stor tålmodighed og velvilje fra byens borgere - der lod hverdagsgnidninger vige for den situation man stod i. 7.000 bange og forvirrede passagerer der ikke ordentlig var blevet informeret om hvad der var sket oplevede en gribende næstekærlighed og hjælpsomhed blandt byens borgere. 

Det er i musicalen af Irene Sankoff og David Hein beskrevet med både humor og følelser, men bliver aldrig sentimental, og det skyldes især også den livlige og besnærende musik inspireret af den irske folkemusik der er så populær på Newfoundland og spillet til perfektion og med masser af nerve af orkestret under ledelse af Martin Konge.  

Men succesen i Fredericia skyldes også en rigtig god oversættelse af Mads Æbeløe Nielsen, og en meget velfungerende scenografi af måske Danmarks bedste musicalscenograf Benjamin la Cour inspireret af naturen i Newfoundland og de jernplader fra Twin Towers som byens indbyggere modtog som tak. Kim Ace har koreograferet med megen dynamik der passer godt til folkemusikken og Thomas Agerholms gnidningsløse iscenesættelse. 

Det er en flot ensembleforestilling Fredericia Teater har stablet på benene - med både gamle ansigter fra de tidligere år inden konkursen, og helt nye navne. Der bliver spillet og sunget med indlevelse hele vejen rundt. Alligevel formår nogle at give et ekstra stort indtryk. Det gælder bl.a. Ulla Ankerstjerne som den rolige lærer med den lidt dårlige humor, som bliver knudepunktet i organiseringen af nødhjælpen, venskabet med Nicoline Siff Møllers fortvivlede mor der ikke har hørt fra sin søn der er brandmand i New York er nogle af forestillingens fineste øjeblikke. Lars Mølsted og Oliver Aagaard-Williams er søde som homo-parret der glider fra hinanden, og det samme er Anne Fuglsig og Christian Damsgaard som parret fra hver sin verdensdel der stille finder kærligheden.

Jean Michel giver et fint portræt af den unge mand der går fra at være bange for omverden og for at blive bestjålet til at finde tilliden for andre. Maria Skuladottir får vist sit stærke karakterspil som både sjov sexhungrende skolelærerinde, og med værdig myndighed som Amerikas første kvindelige pilot, og som samlingspunkt er Søren Bech-Madsen en rolig borgmester der bevarer overblikket midt i kaoset.

Fredericia Musicalteater er triumferende tilbage - lad os håbe at publikum bakker op og vi kan se frem til mange år med dejlige og vedkommende musicals i Fredericia. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

Det lykkedes at få skabt et fint dystopisk fremtidsbillede på Husets Teater, men der er ikke meget andet i forestillingen A Play.

Dystopisk tristesse

På Husets Teater har man lukket dørene op for et samarbejde med Dansehallerne og den koreografiske gruppe Inst...

23. nov

Harry Styles stråler som 'My Policeman' i et homofobisk Efterkrigseuropa  

Med VM i Qatar bliver vi for tiden mindet om vigtigheden af menneskets frihed og værdighed. Især når det ikke...

22. nov
Der er godt kan i skørterne i Miles Hoares friske koreografi til West Side Story på Operaen.

Musicalhit i Operaen

Det Kongelige Teater har sikret sig en succes med Thomas Bendixen og Miles Hoares moderne og flotte udgave af ...

19. nov
Det er i de store fælles shownumre at årets forestilling virkelig imponerer.

Julespas i højt humør

Årets Crazy Christmas Cabaret er en af de bedste i lang tid med især et forrygende hold af yngre spillere. 

16. nov