Julie Steincke foran de hotte dansere i Chicago The Musical., Foto Miklos Szabo
Det er en dampende sexet, fræk og forførende
forestilling, de smækker over scenen på Det Ny Teater i et forrygende tempo.
TITEL:
Chicago the Musical
TEATER:
Det Ny Teater
SPILLEPERIODE:
27. januar – maj 2017
Den føles lige så frisk og hot, som da den blev set første gang på Det Ny Teater for 10 år siden, og den er ligeså velspillet og veldanset, som de efterhånden mange versioner af denne 1996 Broadway version, jeg har set i udlandet. Fosses stil er hundesvær med de både bløde og hårde bevægelser, og den kræver både klassisk og moderne dansetræning. Det kræver også, at korpset ser ud som en samlet enhed af kroppe i konstant bevægelse, som kiggede man på en flok orme, der vrider sig, og det er lykkedes forbløffende godt.
Hos pigerne lægger man især mærke til altid sikre Rikke Hvidbjerg, lange lækre Anna Vaupel, og Nina Maria Lybæk, der minder om en ung Susanne Breuning. Hos drengene viser Kim Ace Nielsen aftenens lækreste overkrop og supersexet dans, morsomt spil og imponerende akrobattricks, Alex Frei kan Fosse-stilen til fingerspidserne og Mattias Karlsson giver masser af ung spændstighed til scenen.
Men hvis koret er så godt skal hovedrollerne være endnu bedre, og her har man heldigvis også valgt rigtigt på Det Ny Teater.
Julie Steincke er perfekt som den desperate Velma Kelly, der trues på populariteten og berømmelsen af den yngre Roxie Hart, imponerende sunget, spillet og ikke mindst danset af Maria Lucia Heiberg Rosenberg. Deres samspil gnistrer frydefuldt, og slutnummeret er i absolut top Broadway-klasse. Pernille Schrøder morer som Mama, Thomas Ambt Kofoed er slesk og velsyngende som forsvarsadvokaten Billy Flynn, Jesper Asholt sød som den oversete ægtemand Amos, og J. Suurballe Christensen imponerer med koloraturer og falset som Mary Sunshine.
Der er masser af sort humor og småsjofle jokes i manuskriptet, som er glimrende oversat af Adam Price. Orkestret under ledelse af Per Engström får masser af jazzet vellyd ud af John Kanders partitur, og kostumerne er de mest sexede, man kan forestille sig, så det er bare at komme afsted til en hot, fræk, sjov og også eftertænksom aften. For under den sexede overflade gemmer der sig en historie om den konstante jagt på hurtig berømmelse lige meget for hvad – med tanke på alle de realityserier og talentprogrammer, der findes. Samt en historie om forfalskning og forvridning af sandheden med tanke på den nyeste præsident på den anden side af Atlanten. En ægte musicalklassiker fremført forførende flot – afsted til Det Ny Teater!