På fredag den 23. oktober skydes Mix Copenhagen Filmfestival i gang med en håndfuld spændende film på programmet. I år kan festivalen fejre sit 35. års jubilæum, og ser man tilbage, er der sket rigtigt meget på LGBT+ filmmarkedet i disse år.
I dag kan der stort set ikke laves en film eller TV-serie uden at der på en eller anden måde er en LGBT+ person med. Det gør også at markedet bliver overfyldt og ikke længere er som dengang hvor vi absolut skulle se det hele. I dag kan vi ikke nå at se det hele selvom vi gerne ville.
Det gør desværre også at LGBT+ filmfestivaller har store vanskeligheder med at overleve.
Mix Copenhagen har skudt sig selv i foden
Vi har gennem de seneste år fulgt den københavnske filmfestival, Mix Copenhagen, da flere af vores læsere henvendte sig om dårlige film og halvtomme biografer. Vi kunne i 2018 konstatere at filmfestivalen kun solgte 38% af de udbudte billetter. Da vi spurgte festivalen om de var utilfredse med billetsalget, sagde de overraskende nok at de var fuldt tilfredse med salget.
Året efter var salget steget med 2%, og resultatet af solgte billetter kunne derfor snige sig op på 40%.
Film der solgte billetter sidst år, og havde udsolgte sale, var f.eks. Vita & Virginia, The Blond One, This is How We Do It, Boy Erased og Wild, hvor i mod de smalle film ikke havde så mange besøg.
I sidste uge satte vi vores LGBT+ film ekspert til at kigge dette års filmkatalog igennem som du kan læse her. Han kom frem til en liste med 15 film som filmfestivallen burde have med:
“Monsoon", "The Prince", “The thing about Harry", “Transhood", "Last Ferry", “Nevrland", "Orpheus’s Song", "Just Charlie", "Welcome to Chechnya", “Minyan", "Breaking Fast", "And then we danced", "A dog barking at the moon", “Moffie", og ikke mindst “Days”.
Vi har selvfølgelig spurgt filmfestivallen hvorfor vi ikke ser nogle af disse film i dette års program, men Mix Copenhagen har hverken villet svare på det eller på hvorvidt de mener løbet er kørt for LGBT+ filmfestivaller.
Efter kritikken af Mix Copenhagen sidste år spurgte vi vores læsere om filmfestivallen burde være mere kommerciel, så at den kunne få råd til dyrere film. Det mente 67% at den skulle. Vi har også tidligere – under en debat arrangeret af Mix Copenhagen hvor de fortalte de ikke havde råd til de dyre film – tilbudt at støtte med gratis bannerreklame på XQ28 så festivalen kom ud til et bredere publikum, men det har Mix Copenhagen ikke ønsket at gøre brug af.
Mange har valgt at boycotte festivalen, fordi den de seneste år har boycottet film med ciskønnede skuespillere i transeroller.
Vi havde håbet at Mix Copenhagen i år kom op på mindst 50% solgte billetter, men det har restriktioner pga. Covid-19 desværre gjort usandsynligt.
Hvis festivalen skal overleve, må Mix Copenhagen nok til at at tænke i anderledes baner.