Publikum svigtede MIX Copenhagen

Af Tejs Ellesøe 2. december 2022

Man kan sige, hvad man vil, men 35% er et ringe salg, og med tiden vil MIX Copenhagen ikke overleve, hvis miljøet ikke støtter op om festivalen.

I slutningen af oktober kunne man i biograferne Empire på Nørrebro og Cinemateket i København K opleve LGBT+ film på det store lærred. Det var i forbindelse med filmfestivalen MIX Copenhagens 37. årlige visning af film for LGBT+ miljøet, men besøgstallene er desværre ikke noget festivalen kan prale af.

De 52 film på årets program har været fordelt på 68 visninger, så de kunne ramme en temmelig bred målgruppe.

Salgstallet taler for sig selv
Desværre ser salgstallet for Mix Copenhagen endnu en gang ud til at være mere katastrofalt end tidligere år - og vi kan næppe skyde skylden på Corona igen.

Men før vi kommer til salgstallet for 2022, er vi nødt til at se tilbage på tidligere år.

2018 solgte MIX Cph 38%
2019 solgte MIX Cph 40%
2020 Har vi ikke tal for.
2021 solgte MIX Cph 44 %

2018 var et frygteligt år for MIX Copenhagen; her var salget det værste nogen sinde, kun 38% af billetterne blev solgt. Det kunne jo næsten ikke gå værre, så året efter i 2019 var der en stigning på 2%. Desværre har vi ikke salgstal fra coronåret, men i 2021 blev der solgt 6% flere billetter end i 2018, og MIX Copenhagen nåede således op på 44% solgte billetter.

Men her slutter filmfesten så også for MIX Copenhagen, da publikum i den grad svigtede festivalen i år. I 2022, var der dels færre billetter til salg, og de røg ned under 2018, og kunne kun præstere at have solgt 35% af de udbudte billetter.

Som andre år er vi kommet frem til billetsalget ved simpel optælling af solgte billetter i bookingsystemet hos både Empire Bio og Cinemateket.

Vi har rigtigt gerne ville have en kommentar fra MIX Copenhagen på flere ting, og vi har kontaktet dem via Facebook og deres officielle mail. Festivalen har fået over 6 uger til at vende tilbage, men vi tolker deres tavshed sådan, at de ikke ønsker at redegøre for salgstal.

Vi søgte bekræftelse hos Mix Copenhagen på, at vores optælling er korrekt, samt hvordan de kan redegøre for “målgruppe” på deres hjemmeside siger:

10.000+ publikum ser film.
16.000+ publikum årligt i betragtning af alle filmforevisninger, arrangementer og initiativer.

Ud fra de salgstal som festivalen har haft de seneste år, kan de næppe komme op på hverken 10.000 eller 16.000 publikummer.

Hvilken film så festivalgæsten?
Man kan hurtigt blive enige om, at filmfestivalen stadig har sin vigtighed, og at der vises film til alle inden for vores LGBT+ miljø. En film som Wet Sand blev vist på åbningsaften som den eneste film og med hele to sale – den blev også vist en enkelt gang senere på ugen. Den solgte 315 billetter.

Filmen Hypochondrica havde en sal med plads til 140 publikummer, men der blev kun solgt 1 billet.

Hereunder har vi fundet frem til fem top film, og fem film, som lå helt i bunden af slagstal.

Fem film vi absolut ville se
1 - Wet Sand, solgte 315 billetter på 3 visninger
2 - Horseplay, solgte 236 billetter på 2 visninger
3 - Mascarpone, solgte 186 billetter på 2 visninger
4 - Sublime, solgte 134 billetter på 2 visninger
5 - Wildhood, solgte 110 billetter på 2 visninger

Åbningfilm har altid solgt godt, og det viser Wet Sand også. Denne queer-lesbiske film havde næsten fuldt hus på åbningsaftenen, mens den kun solgte sølle 27 billetter i en sal med plads med plads til 125 på 3. visningsdag.

236 billetter blev det til for bøssefilmen Horseplay.
Mascarpone som også er det, vi kalder for en bøssefilm, solgte 186 billetter. Sublime hører også til bøssegenren, og solgte 134 billetter. Den sidste på top 5-listen er den Canadiske film Wildhood om venskab mellem to drenge. Den solgte 110 billetter.

Konklusionen af Top 5 er – hvis vi ser bort fra åbningsfilmen – at det er det bøssefilm, der sælger.

Fem film vi absolut ikke ville se

1 - Hypochondrica, solgte 1 billet på 1 visning
2 - My Girlfriend is the Revolution, solgte 4 billetter på 1 visning
3 - The Beach of Enchaquirados, solgte 4 billetter på 1 visning
4 - The Attachment Diaries, solgte 9 billetter på 1 visning
5 - God has Aids, solgte 14 billetter på 1 visning.

Hypochondrica, der kun solgte 1 billet, er en Queer-bøsse film på grænsen til det lidt mærkelige, noget publikum i hvert fald ikke gad se. My Girlfriend is the Revolution solgte hele 4 billetter, queer-lesbisk film. Det blev også til 4 solgte billetter til trans-queer filmen The Beach of Enchaquirados.

De to sidste film, der solgte henholdsvis 9 og 14 billetter, er The Attachment Diaries, som er lidt svær at se, hvad handler om, udover det er noget med to kvinder og en ulovlig abort. God has Aids er en film der ser på Aids-epidemien efter 40 år, noget det åbenbart heller ikke var særligt interessant at give 90 kroner for at se, ud fra at der kun blev solgt 14 billetter.  

Har vi egentlig glemt, hvad filmfestival handler om?
Som filmfestival kan man skyde skylden på streamintjenesterne, som Netflix, HBO og Amazone Prime, som alle konkurrere indbyrdes om at vise LGBT+ film og serier. Om vi er mætte af at se disse film, er svært at sige – men hvad er det egentlig, der er galt.

En filmfestival er for hele LGBT+ miljøet og skal selvfølgelig vise alle de film, som vi normalt ikke ser på streamingtjenesterne, men den skal ikke kun vise de “smalle” film. Den skal også kunne vise de store tunge film, der kan være med til at hive folk i biografen, hvilket så kan betale for de små film, som få vil se.

De folk, vi har spurgt om dette års filmfestival, vidste enten ikke at det var NU, der var festivaluge, eller de mente at programmet var for ringe.

Vi kan se, at filmfestivallen ikke rigtigt har annonceret nogen steder, udover deres program, og på deres egen facebookside, og det kan også have sin betydning.

I 2018, da vi spurgte filmfestivalen, var de ganske tilfredse med et salg på 38%, siden har de ikke ønsket at svare.

2018 var også året hvor de startede med at boycotte film, hvor ciskønnede spillede transe-roller – noget 82% af vores læsere mente var direkte forkert.

Man kan sikkert have mange meninger om den 37. Mix Copenhagen Filmfestival, men en ting er sikke: Et salg på 35% er kritisabelt.

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar