Fra Youtube

McDonald’s DK siger nej til at vise fransk homo reklame

Af Tejs Ellesøe 20. juni 2010

McDonald’s i Frankrig viser sig åbenbart som forgangsland med hensyn til at markedsføre sig direkte til homoseksuelle med reklame kampagnen ”Come As You Are”. McDonald’s i USA takkede nej og nu udtaler markeringsdirektør, Joachim Knudsen for McDonald’s i Danmark også, at de ingen planer har om at vise reklamen herhjemme.

Af Marie Nielsen

Så vi må se langt efter reklamen ”Kom som du er” i Danmark. Og se langt efter, at virksomheder, som McDonald’s i Danmark, tør bryde med fordomme og normer ved at signalere, at alle skal føle sig frie og hjemme, også med en Big Mac.

Igen, vi udvikler og producerer som udgangspunkt vores markedsføring lokalt, også i Danmark, og vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at sende reklamen herhjemme”, udtaler Joachim Knudsen.Det mest interessante er, om McDonald’s i Danmark vil bringe reklamen eller noget tilsvarende? ”

I vores danske markedsføring henvender vi os til vores gæster, som repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning. Vores markedsføring henvender sig derfor typisk til fx familier eller dem, vi kalder 'young adult”'.Men har McDonald’s DK tidligere tænkt sig på at markedsføre sig direkte homoseksuelle herhjemme? ”Vi udvikler som sagt vores markedsføring lokalt, og det er derfor en beslutning, hvert enkelt marked selv må tage”.

Han fortætter på spørgsmålet om holdningen til, at USA ikke vil vise reklamen: ”
 
, udtaler Joachim Knudsen, marketingsdirektør for McDonald’s Danmark A/S.Det har vi ikke som sådan en holdning til. Som udgangspunkt udvikler og producerer vi vores markedsføring lokalt, det gælder også Frankrig””  Men hvordan forholder McDonald’s i Danmark sig til reklamen? Og til at de i Frankrig markedsfører sig med sådan en kampagne?

I USA udtaler marketingsdirektør, Don Thompson, at fast food giganten ikke vil vise den omtalte reklame, fordi reklamen i forhold til Frankrig ikke er rigtig for landet på grund af anderledes kulturelle normer.

McDonald's i Frankrig frigav en ny reklame kampagne med titlen ”Kom som du er”, i et forsøg på at vise McDonald’s som et sted, hvor folk kan føle sig frie og hjemme. Reklamen, som på nuværende tidspunkt er blevet set af næsten 2 millioner på YouTube, imponerer hverken McDonald’s i USA eller Danmark.

McDonald’s i Frankrig viser sig åbenbart som forgangsland med hensyn til at markedsføre sig direkte til homoseksuelle med reklame kampagnen ”Come As You Are”. McDonald’s i USA takkede nej og nu udtaler markeringsdirektør, Joachim Knudsen for McDonald’s i Danmark også, at de ingen planer har om at vise reklamen herhjemme.

Skribenter, fotografer søges til at lave nyheder, tage rundt på miljøet steder og lave reportager når der er events. Se mereher

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Kronborg leverer stadig godt dansk smørrebrød 

Byens gamle “dame”, Restaurant Kronborg leverer stadig noget af byens bedste smørrebrød, uanset om man er til ...

For helt præcis otte år siden besøgte vi en restaurant, der ligger på hjørnet ...

Dansk queer kunst fra 1800-tallet

De danske museer er ikke overrente for tiden, men her er en udstilling der absolut er værd at se. Kunstmaleren...

22. jun
Mette Maria Ahrenkiel i nærbillede i online-dramaet Safe Space på Future V.

Pseudo-thriller i nyt teaterformat

Teater V i Valby har haft premiere på deres nye online scenerum Future V med den første forestilling Safe Spac...

15. jun
Sam Rockwell som sexet homo-nazist og Scarlett Johansson skaber god balance i den satiriske Jojo Rabbit om de sidste måneder i 2. verdenskrig.

Nazi-kanin i lystig satirisk film

8. jun
Nu tilbyder flere teatre forestillinger lavet specielt til online platforme.

Teatre går digitalt

I den sidste måned har teatre over hele verden givet publikum muligheden for at streame forestillinger under C...

16. maj