Efter en markant sponsorflugt sidste år forsøger Copenhagen Pride fortsat at genopbygge relationerne til erhvervslivet. Flere store navne, herunder Matas og BEC Financial Technologies, har endnu ikke genoptaget støtten.
Copenhagen Pride mistede sidste år næsten halvdelen af sine sponsorer. En af dem var butikskæden Matas, der stadig støtter LGBT+-sagen, men som for andet år i træk vælger ikke at sponsere pride-paraden.
"Vi har valgt ikke at støtte Copenhagen Pride i år", oplyser presseansvarlig hos Matas, Alexander Elverlund, i en kommentar til Ritzau.
Organisationen bag Pride-paraden er dog i gang med at genopbygge relationerne, fortæller Benjamin Hansen, som overtog posten som forperson efter sidste års uro.
“Vi har haft travlt siden sidste år. Som vi har sagt før, så er det her en tillidsøvelse”, siger han.
Hvilke af de tidligere sponsorer, der er vendt tilbage, ønsker Copenhagen Pride ikke at oplyse. Ifølge Benjamin Hansen er det op til virksomhederne selv at annoncere deres engagement.
Flere nye partnere er dog kommet til. Blandt dem er Implement Consulting Group, 25 Hours Hotel og kosmetikmærket Got2B.
"I en tid med globale økonomiske udfordringer og tilbagerulning af diversitetsprogrammer er partnerskabernes støtte vigtigere end nogensinde", siger Benjamin Hansen.
BEC Financial Technologies bekræfter også, at de ikke deltager som sponsor i år. Det skyldes både sidste års uklarhed om Prides fokus og et ønske om at prioritere interne inklusionsinitiativer, skriver presseansvarlig Jens Møller Nielsen i en skriftlig kommentar.
Fremadrettet vil Copenhagen Pride ifølge Benjamin Hansen sætte et tydeligere politisk fokus på LGBT+-rettigheder.
"Vi arbejder ikke ud fra nationale grænser eller politiske forhold. Vores opgave er at støtte LGBT-personer, uanset regering eller geografi", fastslår han.