Foto Copenhagen Pride

Copenhagen Pride kæmper for at vinde sponsorer tilbage

Af Elvir Pelešević 5. maj 2025

Efter en markant sponsorflugt sidste år forsøger Copenhagen Pride fortsat at genopbygge relationerne til erhvervslivet. Flere store navne, herunder Matas og BEC Financial Technologies, har endnu ikke genoptaget støtten.

Copenhagen Pride mistede sidste år næsten halvdelen af sine sponsorer. En af dem var butikskæden Matas, der stadig støtter LGBT+-sagen, men som for andet år i træk vælger ikke at sponsere pride-paraden.

"Vi har valgt ikke at støtte Copenhagen Pride i år", oplyser presseansvarlig hos Matas, Alexander Elverlund, i en kommentar til Ritzau.

Organisationen bag Pride-paraden er dog i gang med at genopbygge relationerne, fortæller Benjamin Hansen, som overtog posten som forperson efter sidste års uro.

“Vi har haft travlt siden sidste år. Som vi har sagt før, så er det her en tillidsøvelse”, siger han.

Hvilke af de tidligere sponsorer, der er vendt tilbage, ønsker Copenhagen Pride ikke at oplyse. Ifølge Benjamin Hansen er det op til virksomhederne selv at annoncere deres engagement.

Flere nye partnere er dog kommet til. Blandt dem er Implement Consulting Group, 25 Hours Hotel og kosmetikmærket Got2B.

"I en tid med globale økonomiske udfordringer og tilbagerulning af diversitetsprogrammer er partnerskabernes støtte vigtigere end nogensinde", siger Benjamin Hansen.

BEC Financial Technologies bekræfter også, at de ikke deltager som sponsor i år. Det skyldes både sidste års uklarhed om Prides fokus og et ønske om at prioritere interne inklusionsinitiativer, skriver presseansvarlig Jens Møller Nielsen i en skriftlig kommentar.

Fremadrettet vil Copenhagen Pride ifølge Benjamin Hansen sætte et tydeligere politisk fokus på LGBT+-rettigheder.

"Vi arbejder ikke ud fra nationale grænser eller politiske forhold. Vores opgave er at støtte LGBT-personer, uanset regering eller geografi", fastslår han.

Tjek os ud

Nyheder

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj