Michelle Williams er et stærkt holdepunkt i filmatiseringen af All The Money In The World.

Når pengene er det vigtigste

Af Per Lundsgaard 1. februar 2018

Ridley Scotts film om verdens rigeste mand, Jean Paul Getty, og hans syn på livet set gennem en dollarseddel er et barsk og hjerteløst portræt der samtidig gør den gerrige i centrum til en sølle og trist person som man har ondt af.

Titel:
All The Money In The World

Instruktør:
Ridely Scott

Medvirkende:
Christopher Plummer
Michelle Williams
Mark Wahlberg

Omdrejningspunktet for filmen er den virkelige beretning om Gettys barnebarn der bliver kidnappet i Italien, og Gettys manglende velvilje til at betale løsesummen for at få den unge 16-årige sat fri. Det resulterer bl.a. i at den unge Getty får øret skåret af da kidnapperne bliver mere og mere desperate.

Forud for kidnapningen ligger en historie om en far der ikke har tid til sin søn, hvilket gav anledning til et liv i forsømmelse og destruktivt selvhad. Den gamle Getty er familiens patriark som ingen nogensinde ser - men så en dag får sønnen John Paul Getty II tilbudt et job i olievirksomheden, og den lille familie flytter til Italien.

Barnebarnet John Paul Getty III ser sin farfar for første gang, og den gamle mand nærer sympati for den lille dreng.

Men der går ikke længe før faderen falder i druk, stoffer og fremmede kvinder, og mor Gail henter sønnen hjem til sig - og så er det det går galt med en hurtig kidnapning.

Det er stramt og fortættet fortalt og en nådesløs udlevering af en mand der kun tænker på om en eventuel løsesum kan trækkes fra i skat, og som har en telefonboks installeret på sit gods – så gæsterne selv kan betale for deres opkald. Christopher Plummer er hård men til sidst sårbar som milliardæren – en rolle som Kevin Spacey egentlig havde, men han blev jo klippet ud af filmen efter de mange sexanklager.

Mark Whalberg er den mutte sikkerhedschef der hjælper med opklaringen af kidnapningen. I centrum står Michelle Williams som moderen Gail der kæmper for sin søns liv. En sikker og troværdig præstation. Charlie Plummer har også godt fat i sin unge playboy John Paul Getty III.

Det er en film der både morer og gyser i sit portræt af en verden hvor penge har alt magt – og er vigtigere end selve livet.

Tjek os ud

Film

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov