Det er især messingblæserne der er i centrum i Bruckners smukke symfonikoncert., Foto Natascha Thiara Rydvald

Fuld af følelser

Af PerL 27. maj 2017

Det Kongelige Kapel vrider alle følelserne ud af Bruckners senromantiske symfonikoncert.

TITEL:
Brahms og Bruckner

TEATER:
Det Kongelige Teater
Opereaen
Store Scene

SPILLEPERIODE:
26. maj 2017

Vi begynder aftenen med Johannes Brahms Tragisk Ouverture fra 1880. Den får på alle tangenter af fuld orkesterlyd og marchtrommer og er en flot åbning til en musisk aften, der er i den senromantiske tragiske ende.

Musikken er fra en tid, hvor de store følelser var i centrum, en tid hvor man i flæng begik selvmord eller mord i den ulykkelige kærligheds navn. Mayerlingdramaet i Østrig (1889), Elvira Madigan og Sixten Sparre herhjemme senere samme år.

Bruckners værk er fra 1887 – men her spillet i en version fra 1890. Man mærker tiden og de tragiske emner stærkt i musikken – lige fra de første ansatser. Men der er også en enormt flot og farverig dynamik i Hartmut Haenchens ledelse af Det Kongelige Kapel, der med knivskarp præcision skifter fra fuld styrke til afdæmpede lyriske passager. Det gør, at man hele tiden er opmærksom og draget ind i musikken, og henrivende er det, når der i Adagion skrues op for bækkener og slagtøj.

Der er en seriøsitet, en længsel og også en frihedstrang i musikken – en trang til at slippe ud af konventionerne og være sig selv. Det tragiske er, at det stort aldrig lykkes, og det var man fuldt ud klar over i slutningen af 1800-tallet. Derfor lurer den tragiske undertone konstant under hele symfonien, der er holdt i den dystre c-mol, men betagende smukt og livsbekræftende er det også.

Det Kongelige Kapel spiller med indlevelse og præcision, og det er en stor bedrift at få dynamikken til at virke så effektfuldt, som det var tilfældet denne aften.

En stor musikalsk nydelse på Operaen, der nød godt af, at det var et orkester, der er vant til at spille til store dramatiske værker inden for både operaen og balletten.

Tjek os ud

Musik

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun