Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen. , Foto Miklos Szabo

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Af Per Lundsgaard 24. marts 2024

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom med Tryllefløjten og Carmen får vi et visuelt flot udtryk på scenen. 

Titel:
Saul

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode
Til 5. april 2024

Det er ganske enkelt en overdådig produktion af Händels oratorium Saul, som Donna Stirup har instrueret på Operaen efter Barrie Kovskies originaliscenesættelse og i Katrin Lea Tags storslåede scenografi. Händels værk Saul er som nævnt ikke en opera men et oratorie. Det er dog fuld af dramatisk handling, og det er oplagt at gøre værket til en dramatisk sceneversion. 

Man har beholdt barokteatrets hang til opulente scenebilleder, og det gør den lange forestilling til et visuelt festfyrværkri, især i de mange scener, hvor koret medvirker, samt ikke mindst de dygtige dansere, der i den grad er med til at skabe flot liv på scenen. 

Det er den bibelske historie om David, der slår giganten Goliath med sin slangebøsse, og dermed redder Israel fra en tyran. Kong Saul er først hengiven og glad for Davids dåd, men han indser hurtigt problemet med at have en populær folkehelt som konkurrent til tronen. "I am the King!" slutter Kong Saul første akt – og det gav ekstra krydderi, at den nye Konge af Danmark sad i den diskrete kongeloge på Operaen. Men det er også begyndelsen til enden for Saul, og det er flot som Christopher Purves, udover at have en skøn myndig stemme, viser Sauls psykiske ændring fra selvsikker konge til paranoid usling, der til sidst mister alt i sin selvskabte undergang. 

Hans modstykke, den blide David, der til sidst bliver den mægtige konge, synges himmelsk skønt af Morten Grove Frandsen, mens Clara Cecilie Thomsen som Merab og Mirjam Mesak som Mikal får godt fat i de to kvinder omrking Saul og David. Benjamin Hulett er også i den følsomme side som Sauls søn Jonathan, der kæmper med faderens vrede og venskabet med David, og det kommer der en meget menneskelig præstation ud af. 

Koret er helt klart en stor og vigtig del af opsætningen, i og med at værket oprindelig er et oratorium. Og vi er forkælet i Danmark med Det Kongelige Operakor, som har en overvældende smuk klang, men som i denne oipsætning også har lært en del koreografi. 

Otto Pickler har skabt en velfungerende koerografi, der får danserne placeret flot på scenen i sjove formationer og skarp koreografi. Man kan måske sige, at hans koreografi til Carmen var bedre integreret i forestillingen, og en del stor del af koreografien virkede som en gentagelse af Carmen

Lars Ulrik Mortensen havde både Concerto Copenhagen og sangerne i sikker hånd og styrede upåklageligt alle trygt gennem Händels smukke musik. 

Det er en flot aften i Operaen, og selv med lidt scenisk stilstand i anden akt formår det at holde interessen fanget i det meste af de tre timer og et kvarter, forestillingen varer. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr