Trash-drag med musikkarriere

Af Michael Andersen 13. oktober 2019

Single-aktuelle drag queen Betty Bitschlap er blandt de optrædende til HalloQween 2 i Draghouse på Vega i København lørdag den 19. oktober. XQ28 mødtes med manden bag Betty – skuespiller, sanger og danser Anders Bilberg – til en snak om hele Betty-fænomenet.

Betty Bitschlap har haft et begivenhedsrigt år. Hun har været i Go’ morgen Danmark på TV2 og leverede ligesom sidste år et flot show til Copenhagen Pride. Hun har også selv-udgivet de to fængende singler Hot Dog og Champagne & Restylane som begejstrede XQ28s anmelder så meget at han satte sig for at undersøge nærmere hvem Betty Bitschlap egentlig er.

Det fandt han ud af over en kop kaffe med showmanden Anders Bilberg som gemmer sig bag Bettys make-up. Han kalder selv sin Betty-act for ”trash-drag”. På en regnvåd eftermiddag fortalte han ivrigt hendes historie under en samtale med XQ28 på Kaffesalonen ved søerne i København.

Du er jo en pæn mand – så hvorfor optræde som Betty Bitschlap?
Jeg er meget tilpas med Anders, min maskuline identitet, men jeg har altid været draget af det feminine, især de stærke og lidt farlige kvinder. Så da jeg var gammel nok til at tage valget selv, tænkte jeg: ”Hvorfor skulle jeg ikke også kunne være sådan?” Og så blev det den vej.

Nu er jeg jo også uddannet skuespiller og har nok at lave kreativt, og jeg har sunget rigtigt meget til koncerter og i musicals og shows, men folk var mere interesseret i min person første gang jeg var i drag. Så tænkte jeg: ”Hvorfor ikke gøre det hele – lave musik og optræde - igennem en drag karakter?”

For i bund og grund er man nødt til at have nogen at vise sin kunst for. Ellers tror jeg man bliver lidt træt af det ret hurtigt. Det stikker dybere end bare ambition, men det var ligesom der den startede. 

Hvad kan Betty som du ikke kan?
Hun har ikke det filter som folk har – at man skal opføre sig på en bestemt måde, gå klædt på en bestemt måde og passe ind i samfundet så let og smertefrit som muligt. Betty er det her frirum hvor jeg kan skrive hvad jeg vil og opføre mig som jeg vil. Det er en lidt anden side af mig selv – sådan lidt mere frembrusende og selvsikker. Ikke at jeg mangler selvsikkerhed som Anders, men hvor Anders godt kan lide det lidt mere stille og rolige – passe mine planter og se noget NetFlix – så lever Betty jo kun på scenen og er den ultimative, selvsikre popstjerne-ting.

Har du selv styr på dine to personligheder, Betty og Anders? Hvor begynder den ene og hvor ender den anden?
Jeg føler de er meget tæt forbundet uden at blande dem sammen. Jeg føler mig kun som Betty når jeg tager kostumet på. Det er nogle andre øjne og andre læber. Kæmpe negle. Jo flere gange jeg tager det på, lægger hun sig ligesom til rette, og jeg finder ud af hvordan hun er. Jeg skal ikke tage beslutninger om hvordan hun er men bare gå med det der kommer. Men de ligger jo tæt op ad hinanden. Den ene er bare skruet lidt op.

Artiklen forsætter efter billedet

Betty Bitschlap fremstår som en ”maneater”. Hvad med Anders Bilberg? Tror han på kærligheden?
Jeg tror hundredetusind procent på kærligheden, men ikke kun sådan noget parforholdskærlighed. Jeg er forholdsvis spirituel og tror også på at kærlighed kan man finde inde i sig selv. Når man ligesom i mit tilfælde dyrker yoga og mediterer, har jeg fundet ud af at man kan skrue op for noget inde i hjernen: empati og kærlighed. Det kommer indefra. Jeg tror ikke noget kommer af sig selv. Det er kun lige i starten det føles sådan. Det kræver arbejde ligesom alt andet – musik, karriere, helbred. Jeg er sådan lidt en pragmatisk type. Jeg er også stenbuk. Jeg tror på astrologi.

Hvordan opstår dine sange? Er de noget, der bare popper op i hovedet på dig, eller sidder du og terper over dem i studiet med din producer?
Det er lidt forskelligt. Jeg har rigtigt mange tekster liggende som jeg synes er sjove, men nogle gange er det også noget vi bare finder på i studiet – men det kommer fra mig det hele. Så tager jeg udgangspunkt i noget jeg har lavet. Jeg lavede f.eks. engang en video hvor jeg var ude at købe en hotdog. Hvorfor ikke skrive en sang om det?

Det har altid været vigtigt for mig at det skulle være lækker kvalitet – noget man gider høre på. Samtidig skal det også være underholdende. Det skal overraske og have nogle kontraster i sig. Jeg kan godt tillade mig at skrive en sang om noget så banalt som en hotdog eller champagne eller whatever, for det er jo dét drag er: Det kan være noget helt banal lavkomik, men man kan også elevere det gennem noget fed musik.

Hvilken respons har du fået på de to singler Hot Dog og Champagne & Restylane?

Folk har været overvejende positive, men jeg kan også mærke, at det er op ad bakke. Jeg tror der er tre faktorer:

- at være en musiker som lige er startet ud. Det tager tid at opbygge en fanskare udover de følgere man har i forvejen. 

- og så er der også bare mange mennesker i Danmark som ikke ser der er forskellige drag queens. De ser ikke at der er en der hedder Megan Moore, og at der er en der hedder Betty Bitschlap. De ser bare ”drag”. Selvom jeg var i TV og i Gaffa og alt muligt, så tror jeg en kæmpe procentdel af dem der ser det tænker ”ej hvor sjovt, der var en drag queen.” Det er ikke ”der var Betty Bitschlap.” Det er ikke noget man hænger personligheder på. Jeg prøver at kæmpe imod det ved at se om man kan gøre sig bemærket nok.

- Jeg tror bare ikke at LGBTQ-kunstnere generelt får meget opmærksomhed, men nu er jeg også ret grøn i det, så det gælder om at blive ved. 

Hvordan opstod samarbejdet med din producer Morten Kærup?
Jeg boede i Holstebro engang. Der var mange musikere og skuespillertyper i byen, og vi havde et fællesskab hvor vi mødtes til fester. Jeg havde en veninde derfra som er musiker, og hun er sidenhen blevet gift med Morten. Og så kom vi tilfældigt til at tale med hinanden. Jeg sagde, ”prøv at høre her: Jeg har pakken, jeg har PR, jeg har fans, jeg har shows – jeg ved hvad der skal til. Jeg mangler bare noget musik og har allerede lavet nogle demoer selv.” Og så syntes han det var en god ide. Min præmis er at det må godt være en dum, sjov eller tvetydig tekst, og så tager han det lige så seriøst som var det ethvert andet nummer – men vi griner meget.

Har I så flere sange i støbeskeen – sådan i den nærmeste fremtid?
Vi har en som er mere eller mindre færdig. Den er sådan lidt mere 90er dance/house-agtig. Vi har lyttet til RuPaul og Madonnas Vogue. Lige nu kan jeg godt lide at prøve lidt af så jeg ved hvad jeg gerne vil hvis der på et tidspunkt skulle være en producer som vil lave et helt album med mig.

Lad os snakke lidt om dine shows. Du nævner Madonna og Lina Rafn blandt dine muser. Laver du selv koreografien til dine shows?
Nogle gange gør jeg, og andre gange får jeg hjælp af min kæreste som er uddannet danser. Han er fra Canada, er uddannet i Miami og bor nu i Danmark. Jeg kan godt lide at lave det selv, men alt efter hvad jeg er ude efter – skal det være ”pop” og ”let,” eller skal det være lidt mere avanceret? Det er ham der er den avancerede, og mig der er den poppede.

Hvordan finder danserne til dine shows?
Jeg er så heldig at jeg har et ret stort netværk. Jeg har selv taget en danseuddannelse hvor jeg kender en masse dansere fra. Jeg kommer også i sådan et ”vogue ballroom-miljø,” hvor der også er masser af dansere, så efterhånden er jeg så privilegeret at jeg fra show til show kan tænke: ”Hvad er det jeg er ude efter her?” Og så kender jeg så mange dansere jeg kan vælge – hvis de vil være med – efter hvad for en stil jeg er ude efter.

Du skal optræde som Betty til HalloQween 2 i Draghouse på Vega.
Det bliver dejligt at komme tilbage. I starten da jeg lavede drag, var det næsten kun til de her Draghouse shows på Vega. Jeg har været væk noget tid nu. Jeg har lavet Rocky Horror på Århus Teater i mellemtiden. Det var superfedt. Så kom jeg tilbage og optrådte til Pride, og nu glæder jeg mig bare til at komme tilbage til Draghouse og lave et fedt show. Der er mange queens og mange publikummer. Vi har tit udsolgt.

Hvordan har dragsene det indbyrdes med hinanden til de der drag-arrangementer? Er der bitchfights? ”I’m the biggest queen”?
Nej, der er ikke så meget drama. Man hygger sig med hinanden i det omfang man nu har lyst til. 

Bliver der Halloween-tema i din optræden?
Alt skal være Halloween. Det bliver lidt spooky og creepy. Jeg skal optræde med to ting. Den ene er noget af mit eget hvor jeg har nogle dansere med og laver sådan en blanding af noget popkoncert og noget halloween-agtigt. Jeg tror det bliver ret sjovt. Temaet er plastikkirurgi. Den anden er bare mig. Jeg skal overraske publikum og synge et nummer som jeg synes er mega, mega fedt uden at afsløre for meget. Bare kom og kig.

For yderligere info om HalloQween 2 og billetter, se Her.

Se videoen her

 

Tjek os ud

Interviews

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr