Aladdin og Lampens Ånd i Det Kongelige Teaters nye udgave af Oehlenschlägers gamle lystspil., Foto Emilia Therese

Et slag i turbanen

Af Per Lundsgaard 30. september 2018

Naturens muntre søn, Aladdin, får på Nationalscenen nogle gevaldige slag i turbanen, og der bliver rusket i Oehlenschlägers gamle lystspil fra 1805 så det næsten ikke er til at kende igen.

Titel:
Aladdin

Teater.
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
21. sep -3. nov 2018
 

Det er et spil i spillet på Det Kongelige Teater hvor Skuespilhusets store scene lægger hus til en prøve/opførelse af en moderne udgave af Aladdin. 

Skuespillerne spiler nemlig også sig selv og kommer ofte i løbet af aftenen op at skændes om den udlægning af stykket man er i fuld gang med at afprøve. For hvordan spiller man Aladdin i dag? Kan den overhovedet spilles med Oehlenschlägers gamle tekst som jo virkelig er fjern fra nutidens politiske korrekthed? Den store tiltro til teksten har der ikke været hos Christian Lollike der har gendigtet så man ikke er helt klar over hvad der egentlig oprindeligt var Oehlenschläger, og hvad der er Lollike og co. 

Derfor morer forestillingen nok publikum i salen – især i første akt – men rigtigt provokerende bliver det aldrig, fordi man i salen ikke nødvendigvis ved hvad den oprindelige tekst var. Pikslikkermund i burka og dinglende tissemænd i samme er mere pudsigt end tankevækkende, og man sidder med en følelse af forvirring da tæppet til sidst går ned. De mange muslimske indslag og slagtaler ender med at lyde som halvhjertede, forudsigelige og påklistrede slogans – måske provokerende for et eventuelt muslimsk publikum, som der åbenbart ikke sad nogen af den aften jeg så forestillingen, ifølge den håndsoprækning der blev lavet fra scenen.

Indtil tæppefald er vi dog ganske godt underholdt i Franciska Zahles smukke tæppe-scenografi. 

Sicilia Gadborg Høegh er en formidabel fortæller og kan være både pirrende erotisk og iskold og kynisk når det stikker hende. Alvin Olid Bursøe er en kæk Aladdin – så længe har har rollen (skuespillerne udvandrer nemlig i løbet af forestillingen i protest mod den drejning tingene tager), Özlem Saglanmak er en smuk Gulnare der har fået æren af at skulle aflevere de værste floskler om indvandrerkvinders mange problemer i et land som Danmark – men det gør hun med så megen overbevisning at vi tror på det. Peter Christoffersen får skabt forestillingens mest uhyggelige figur da hans troldmand Noureddin udvikler sig til en sand Osama Bin Laden. 

Forestillingen er mest vellykket i første akt med sin kække blanding af indforstået spil og uhøjtideligt men moderne lystspil. Anden akt vil pludselig meget mere men magter det ikke, og forestillingen kuldsejler inden for de første fem minutter efter tæppet er gået op igen. Men vi morede os så længe det varede.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr