Aladdin og Lampens Ånd i Det Kongelige Teaters nye udgave af Oehlenschlägers gamle lystspil., Foto Emilia Therese

Et slag i turbanen

Af Per Lundsgaard 30. september 2018

Naturens muntre søn, Aladdin, får på Nationalscenen nogle gevaldige slag i turbanen, og der bliver rusket i Oehlenschlägers gamle lystspil fra 1805 så det næsten ikke er til at kende igen.

Titel:
Aladdin

Teater.
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
21. sep -3. nov 2018
 

Det er et spil i spillet på Det Kongelige Teater hvor Skuespilhusets store scene lægger hus til en prøve/opførelse af en moderne udgave af Aladdin. 

Skuespillerne spiler nemlig også sig selv og kommer ofte i løbet af aftenen op at skændes om den udlægning af stykket man er i fuld gang med at afprøve. For hvordan spiller man Aladdin i dag? Kan den overhovedet spilles med Oehlenschlägers gamle tekst som jo virkelig er fjern fra nutidens politiske korrekthed? Den store tiltro til teksten har der ikke været hos Christian Lollike der har gendigtet så man ikke er helt klar over hvad der egentlig oprindeligt var Oehlenschläger, og hvad der er Lollike og co. 

Derfor morer forestillingen nok publikum i salen – især i første akt – men rigtigt provokerende bliver det aldrig, fordi man i salen ikke nødvendigvis ved hvad den oprindelige tekst var. Pikslikkermund i burka og dinglende tissemænd i samme er mere pudsigt end tankevækkende, og man sidder med en følelse af forvirring da tæppet til sidst går ned. De mange muslimske indslag og slagtaler ender med at lyde som halvhjertede, forudsigelige og påklistrede slogans – måske provokerende for et eventuelt muslimsk publikum, som der åbenbart ikke sad nogen af den aften jeg så forestillingen, ifølge den håndsoprækning der blev lavet fra scenen.

Indtil tæppefald er vi dog ganske godt underholdt i Franciska Zahles smukke tæppe-scenografi. 

Sicilia Gadborg Høegh er en formidabel fortæller og kan være både pirrende erotisk og iskold og kynisk når det stikker hende. Alvin Olid Bursøe er en kæk Aladdin – så længe har har rollen (skuespillerne udvandrer nemlig i løbet af forestillingen i protest mod den drejning tingene tager), Özlem Saglanmak er en smuk Gulnare der har fået æren af at skulle aflevere de værste floskler om indvandrerkvinders mange problemer i et land som Danmark – men det gør hun med så megen overbevisning at vi tror på det. Peter Christoffersen får skabt forestillingens mest uhyggelige figur da hans troldmand Noureddin udvikler sig til en sand Osama Bin Laden. 

Forestillingen er mest vellykket i første akt med sin kække blanding af indforstået spil og uhøjtideligt men moderne lystspil. Anden akt vil pludselig meget mere men magter det ikke, og forestillingen kuldsejler inden for de første fem minutter efter tæppet er gået op igen. Men vi morede os så længe det varede.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Det er anden akten der fremstår mest vellykket i Den Kongelige Operas genopsætning af La Boheme.

Populært gensyn på Operaen

La Bohème er tilbage på repertoiret på Operaen i Elisabeth Lintons nænsomme og fine iscenesættelse

22. okt
Morten Hee Andersen er alle figurene i den barske historie Færdig med Eddy om en ung homoseksuel drengs forsøg på at overleve i en lille fattig by.

Flugten til accepten

Færdig med Eddy på Edison er en barsk historie om en ung homoseksuel dreng der ikke passer ind i det lille mac...

20. okt
De medvirkende skuespilelever i forestillingen Skybrud på Odense Teater - hvor desværre kun ganske få gør sig heldigt bemærket.

Rygere i problemer

Statens Scenekunstskole - Teaterskolen i Odense har valgt et mærkeligt gammeldags og tilbageskuende stykke som...

16. okt
Kim Ace Nielsen svinger sig lige ind i vores hjerter som hovedrollen i Disneys musical Tarzan på Fredericia Teater.

Tarzan - musicalens konge!

Fredericia Teater er tilbage i forrygende storform i Disney-musicalen Tarzan der spiller i et hæsblæsende temp...

11. okt