Mød mig på Cassiopeia på Folketeatret er fuld af vellykkede øjeblikke – her er det Amalie Dollerup og Christopher Læssø i Den allersidste dans., Foto Gudmund Thai

Tag med på festlig nostalgitur

Af Per Lundsgaard 6. februar 2019

Folketeatrets nye udgave af klassikeren Mød mig på Cassiopeia er festligt moderniseret og fuld af rappe præstationer. 

Titel:
Mød mig på Cassiopeia

Teater:
Folketeatret
Store Scene

Spilleperiode:
31. januar - 6. marts 2019
Derefter turne rundt i hele landet frem til 24. maj

Gå ud og gå en tur, Den allersidste dans, Musens sang – de er der alle sammen og flere til i Folketeatrets nye sprudlende udgave af den danske filmmusical-klassiker. Sidst vi så den på en københavnsk scene var i 2006 i Adam Prices bearbejdning og Per Pallesens iscenesættelse – denne nye udgave af Vase & Fuglsang, iscenesat af Kasper Wilton er faktisk den bedste sceneversion jeg har set af værket. 

Det er festligt og fornøjeligt med forviklinger og kolerisk teaterdirektør, underkuet regissør, stride teaterdivaer, forelskede guder, erotisk kustode samt desperat komponist og charmerende flyverløjtnant. 

Amalie Dollerup er en sød og mere pågående Polyhymnia end Bodil Kjer var det. Christoffer Læssø er en charmør som flyveren Harry men har lidt problemer med nogle af tonerne. Trine Gadeberg en festlig furie som primadonnaen Irene, og Carsten Svendsen er uden tvivl forestillingens stærkeste kort som desillusioneret komponist der har mistet troen på sig selv, kærligheden og i øvrigt alle andre. Lone Hertz er en henrivende Rosa med krudt i de gamle hofter, Asger Reher en festbombe som Zeus, Troels Malling sjov som hårdtprøvet teaterdirektør, og Kristian Holm Joensen viser endnu engang hvor god han er til at skabe små pudsige figurer.

Jens Krøyer styrer musikken – der indimellem lyder lige vel meget af synthesizer. Bedst er det når den bliver spillet af et lille ensemble live på scenen. 

Men musikken og hele stemningen i forestillingen emmer af stor hollywoodfilm – eller broadwaymusical. Vi var meget langt fra begge dele da det kom til koreografi og dansere, eller rettere manglen på det. For dårligt at man igen på et af Københavns største teatre er gået uden om at hyre dansere som en koreograf kunne arbejde med. En lille anke - men ikke uvæsentlig i denne sammenhæng.

Mød mig på Cassiopeia er en ægte dansk klassiker. Måske er den mere operette i stilen end musical – den ligger i hvert fald lige på grænsen – men elegant er den i musikken, og sjov i teksten. En farce med hjerte og sjæl. 

Kai Norman Andersen og kompagni har måske kigget lidt mod Kurt Weils One Touch of Venus fra 1943, og hollywoodfilmen Down to earth fra 1947 (der senere gav inspiration til Xanadu), men de har fået skabt et værk der måske nok er internationalt, men som alligevel er umiskendeligt dansk i stilen. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr