Der er masser af følelser og drama i Tosca på Operaen. , Foto Miklos Szabo

Primadonnaens aften

Af Per Lundsgaard 2. april 2019

Det blev Toscas triumf på Operaen hvor Maria Pia Piscitelli nærmest intet med- eller modspil havde i genopsætningen af Puccinis udødelige opera.

Titel:
Tosca

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
30. marts - 1. juni 2019

Der var intenst spil og fyrig gnist i øjnene på den italienske gæstesopran Maria Pia Piscitelli i titelpartiet i Puccinis opera Tosca. Hun havde både salen og sine to mandlige medspillere i sin hule hånd. Konstant holdt hun vores fokus, og med en flammende glød i stemmen – især i anden akt – var hun aftenens ubestridte stjerne.

Peter Langdals iscenesættelse er heldigvis meget loyal mod teksten og tiden den er skrevet i – kun Karin Betz' scenografi giver en moderne ramme med det konstant vekslende scenebillede af bevægelige vægge og gulve der suger tilskuerne ind i den følelsesmæssige karruseltur de medvirkende er på i Luigi Ilica og Guiseppe Giacosas melodramatiske libretto. Med Puccinis medrivende og dramatiske musik får følelserne de helt rigtige vilkår til at folde sig storladent ud.

Jun Märkl får også orkestret til at give fuld skrue – lidt for bastant i første og sidste akt – men i anden akt kommer der lidt varme på de følelsesmæssige toner aftenen står og falder med.

Niels Jørgen Riis og David Kempster er mændene der flår i Tosca. Begge giver de masser af begær og fyrighed, men alligevel synes det ikke at kunne leve helt op til det niveau deres Tosca befinder sig på denne aften, og det får dynamikken og balancen i forestillingen til at virke en smule skæv og sine steder anstrengt.

Det er i de mindre roller som hos Steen Byriel som Sakristanen og Jens Christan Tvilum som Spoletta at vi skal finde sangere der formår helt at sammenflette stemme og dramatik. 

Det Kongelige Operakor er igen i vokal særklasse og Købehavns Drengekor giver flotte lyse stemmer til det samlede lydbillede – med Frederik Vestergaard som solist med en klingende klar drengestemme. 

Denne udgave af Tosca – ved genopsætningen iscensat af den altid sikre Anne Fugl der formår at gøre opsætningerne klare i detaljerne – kan holde i mange år på operaen. Næste gang kan vi måske få et mere jævnt klangbillede blandt solisterne. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Taron Egerton i titelrollen er eneste formildende omstændighed i jammerlig ny indspilning af myten om manden der tog fra de rige for at give til de fattige.

Robin Hood skyder forbi

Den nyeste filmudgave om Robin Hood skyder forbi målet og ender som en meget rodet og forvrøvlet affære.

19. apr

Rufus holder 20 års jubilæum

Den 45-årige canadiske singer/songwriter Rufus Wainwright kommer til Danmark fredag den 19. April.

18. apr

Special: Fantastisk politisk korrekt og sjov serie

Netflix nye serie, Special, er næsten for politisk korrekt, men alligevel meget sjov.

18. apr
Kærligheden mellem Molly og Sam bliver brat afbrudt i musicalversionen af filmhittet Ghost - der lige nu spiller i Tivolis Koncertsal.

Spøgelser i keramikbutikken

Heltemus Productions udgave af musicalen Ghost skæmmes af en umanerlig klodset og grim scenografi.

15. apr