Der er masser af følelser og drama i Tosca på Operaen. , Foto Miklos Szabo

Primadonnaens aften

Af Per Lundsgaard 2. april 2019

Det blev Toscas triumf på Operaen hvor Maria Pia Piscitelli nærmest intet med- eller modspil havde i genopsætningen af Puccinis udødelige opera.

Titel:
Tosca

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
30. marts - 1. juni 2019

Der var intenst spil og fyrig gnist i øjnene på den italienske gæstesopran Maria Pia Piscitelli i titelpartiet i Puccinis opera Tosca. Hun havde både salen og sine to mandlige medspillere i sin hule hånd. Konstant holdt hun vores fokus, og med en flammende glød i stemmen – især i anden akt – var hun aftenens ubestridte stjerne.

Peter Langdals iscenesættelse er heldigvis meget loyal mod teksten og tiden den er skrevet i – kun Karin Betz' scenografi giver en moderne ramme med det konstant vekslende scenebillede af bevægelige vægge og gulve der suger tilskuerne ind i den følelsesmæssige karruseltur de medvirkende er på i Luigi Ilica og Guiseppe Giacosas melodramatiske libretto. Med Puccinis medrivende og dramatiske musik får følelserne de helt rigtige vilkår til at folde sig storladent ud.

Jun Märkl får også orkestret til at give fuld skrue – lidt for bastant i første og sidste akt – men i anden akt kommer der lidt varme på de følelsesmæssige toner aftenen står og falder med.

Niels Jørgen Riis og David Kempster er mændene der flår i Tosca. Begge giver de masser af begær og fyrighed, men alligevel synes det ikke at kunne leve helt op til det niveau deres Tosca befinder sig på denne aften, og det får dynamikken og balancen i forestillingen til at virke en smule skæv og sine steder anstrengt.

Det er i de mindre roller som hos Steen Byriel som Sakristanen og Jens Christan Tvilum som Spoletta at vi skal finde sangere der formår helt at sammenflette stemme og dramatik. 

Det Kongelige Operakor er igen i vokal særklasse og Købehavns Drengekor giver flotte lyse stemmer til det samlede lydbillede – med Frederik Vestergaard som solist med en klingende klar drengestemme. 

Denne udgave af Tosca – ved genopsætningen iscensat af den altid sikre Anne Fugl der formår at gøre opsætningerne klare i detaljerne – kan holde i mange år på operaen. Næste gang kan vi måske få et mere jævnt klangbillede blandt solisterne. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Der er fuld skrue på det overdådige visuelle i repremieren på Prinsen af Egypten med Fredericia Teater på Det Kongelige Teater.

Betagende flot bibelmusical på Gamle Scene

Fredericia Teater er endnu engang rykket ind på Gamle Scene med musicalen Prinsen af Egytpen der havde verdens...

22. jun
Martin Knudsen, Kim Hammelsvang og Liselotte Krogager har det sjovt på scenen og det smitter ned til folk i salen på Ganløse Kro.

Smittende godt humør i Ganløse

Gansløse Revyen holder til på den hyggelige Ganløse Kro og er – også i år – garant for smittende, hjertevarmt ...

17. jun
Der er masser af spænding og flot samspil mellem Jessica Lyall og Stefanos Bizas i det nye dansedrama About Miss Julie med Dansk Danseteater.

Frøken Julies fald af pinden

Dansk Danseteater er heldige at have den amerikanske koreograf Stephen Shropshire på repertoiret for det er al...

16. jun

Et værdigt farvel til Elton John

Royal Arena var her til aften rammen om en helt særlig koncert, nemlig Elton Johns afskedskoncert. Et festfyrv...

7. jun