Simon Kvamm og Marie Højlund fra bandet Nephew har fingrene langt nede i de gamle klassiske sange såsom; "I Danmark er jeg født," "Se, nu stiger solen," Solen er så rød mor," "Dejlig er jorden" og "Den blå Anemone." Sangene har fået en solid overhaling I Aarhus teaters gen-opsætning af "Lyden af de skuldre vi står på."
Sted:
Aarhus Teater
Tid:
D. 3. feb - 12. marts
Tirsdag - fredag kl 19.30
Lørdage kl 16.00
Pris:
360 - 450 kr.
Foto:
Emilia Therese.
Vi oplever alle indre og ydre påvirkninger af musik og tekster i sange. Ligeledes gør multitalentet Simon Kvamm kendt fra hans bands; Nephew, De eneste to og Hugorm. Han har remixet samtlige sange. I selve forestillingen er det kollegaen fra Nephew, Marie Højlund der står for den musikalske arrangement i samarbejde med produceren Anders Boll.
I forestillingen, som er instrueret af den Reumertvindende instruktør Nicolei Faber, kommer nostalgien snigende frem i os og hiver os for en stund tilbage til barndommens hjem, ungdommen, højskolen, kirken eller hvor vi sidst har sunget de pågældende sange. Forestillingen opleves ikke som en typisk teaterforestilling, men snarere en oplevelseskoncert, hvor vi ser musikvideoerne live. Endnu engang imponerer Aarhus teater med fantastisk scenografi og kostumer. Fra gigantisk discokugle i loftet, til rumhjelme lavet af discokugler og store barnehoveder af papmaché.
Sangerne er fantastisk dygtige og leverer varen til fulde. Det er virkelig en sand fornøjelse i de stunder, hvor man kan høre de rene ord. For selvom sangene hver især er kendisser, så kunne de til tider være meget svære at genkende pga uhæmmet brug af autotune. De ellers så stærke ord i teksterne drukner flere gange i lydeffekter, autotune og musik. Den oprindelige charme ved de gamle sange virker som forsvundet og det er virkelig en skam for der er en vis charme og kant ved det danske sprogs poesi i sangteksterne.
Jeg er personligt stor Nephew fan og er vild med deres lydunivers, som er stærkt inspireret af Depeche Mode.
Deres finurlige musikalske legeplads giver et frisk pust til de klassiske sange, men efter de 20 sange har jeg desværre en oplevelse af at jeg har været til en teaterkoncert med Nephew - hvilket ikke er hensigten.
Den fornemmelse forstærkes desværre da de på deres seneste album "Ring-i-Ring" også havde nogle af de klassiske danske sange med.
Jeg savner i den grad en mere bred musikalsk lyd, som efter min mening sagtens kunne ramme længere ud end Nephews fanskare. Der mangler efter min mening et bredere lydbillede til det mangfoldige publikum.