Fire på stribe i Edisons udgave af Broadwayhittet Disgraced., Foto Emilia Therese

Mistaked

Af Per Lundsgaard 28. september 2017

En forfejlet iscenesættelse kuldsejler broadwayhittet og Pullitzer-vinderen Disgraced på Edison.

Titel:
Disgraced

Teater:
Betty Nansen på Edison

Spilleperiode:
16. september - 14. oktober 2017

Det er et meget, meget underligt valg at spille forestillingen Disgraced i en unaturlig og kunstgreb-agtig abstrakt ramme når nu forestillingen foregiver at skulle være naturlig og vedkommende - noget vi støder på i vores dagligdag lige nu og her. Det udstiller også teksten som det meget konstruerede format den er i. Nærmest som var vi til en forelæsning om religioner... nøj hvor skal vi megen tekst og tale igennem i en scenografi der prøver at være smart og kan køre frem og tilbage ganske uden grund.

For at den forestilling skal få den effekt den måske havde på Broadway, skal den spilles så nedtonet naturligt at man ikke mærker at hvert ord er så manipulerende overlagt puttet i munden på de karaterer der siger dem, eller lyder som noget der læses op i en lærebog om islam, jødedommen eller kristendommen. Vi skal da også have en jøde, en sort kvinde, en konverteret muslim og en hvid kvinde på scenen - og når hele rammen er så kunstig lægger man endnu mere mærke til hvor meget forestillingen er skåret ud i den politiske korrektheds pap. For selvom den prøver ikke at være politisk korrekt og skubbe til de rigtige meninger, ender den med at falde i med begge ben. Det skyldes stort set ene og alene nogle fatalt dårlige og forkerte valg af instruktøren Rolf Heim og scenografen Katrine Gjerding der ikke formår at skjule de svagheder der er i en tekst der umiddelbart synes at fungere bedre på papiret end på scenen. Den sande kunst er kunstløshed - som Piet Hein engang sagde. 

Janus Nabil Bakrawi fortjente nogle bedre omgivelser at spille sin Amir Kapoor i. Han emmer af den varme glød og menneskelighed der skal pumpes massivt ind i forestillingen for at den skal give liv, og for at vi gider at høre efter. Rørende er han i den konstante indre konflikt han er i, mellem at prøve at slippe sin muslimske opvækts og opdragelse og føle en universel og uundgåelig tilknytning til den tro han foragter. Her var alt det forestillingen kunne have været. Hans præstation alene er de fire stjerner værd.

Resten af de medvirkende er sat til at være overtydelige karikaturer af de typer de er sat til at spille - den intellektuelle jøde, den hvide kristne kunstner med de rigtige meninger, den sorte karrierekvinde. Bl.a går Helle Fragralid rundt i ungpigekjoler i pastelfarver når hun er sammen med Amir men i sort voksen kvindefrakke når hun har forladt ham og er "sig selv" - så fik vi vist også den skåret ud i pap! Den eneste anden der virker som et rigtigt menneske er Alexander Mayah Larsen som nevøen der kæmper de samme indre kampe som Amir - men som synes at have valgt side. 

Der er masser af sprængstof i teksten - og tankevækkende meninger - men med hele den verfremdung der synes at gennemsyre iscenesættelse og indpakning, forbliver det fjernt og engagerer og rører ikke publikum som man ville ønske at forestillingen havde gjort.

Min overskift til anmeldelsen er konstrueret og det samme var forestillingen. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce
Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Så skal der Cruises..

Oslo færgen, Oslobåden, en tur med DFDS – nordmændene kalder den “Danskerbåden". Ja, kært barn mange navne. ...

Der findes vist ikke noget nemmere end at tage en tur med Oslobåden. Det skulle da lige være at bl...

De fire oplagte medvirkende i Halfdan Rasmussen forestillingen på Nørrebro Teater.

Teaterleg med Halfdans vid

Nørrebro Teater har taget Halfdan Rasmussens digtsamlinger Tosserier og blandet dem til en spøjs teaterleg - d...

11. dec
Hele holdet har godt fat i Liva Weel i den nye forestilling om revydivaen på Folketeatret.

Formidabelt portræt af en stor kunstner

Folketeatrets Liva-kabaret er en hyldest til den kompromisløse kunstner der søger den totale frihed og dermed ...

8. dec
Alle medlemmerne i det nye fascinerende familiedrama på Husets Teater.

Intenst familiedrama

Ankomst.Afsked af Jens Albinus er et yderst velspillet og interessant skuespil om en splittet familie der tvin...

7. dec
Hele holdet af skuespileelever i Lysistrate på Odense Teater.

Stive pikke og våde kusser 

Aristofanes' klassiske græske komedie Lysistrate forvandlet til middelsjov julefrokost-impro af skuespilelever...

4. dec