Den svenske tøjproducent et kendt for i ny og næ at designe specielle
kollektioner i samarbejde med nogle af de største modehuse i verden. Nu
er H&M klar til at præsentere resultatet af sit seneste
designeksperiment i begyndelsen af næste måned.
Det er præcist et år siden, shoppehysteriet ramte de danske H&M-butikker i kølvandet på det svenske tøjfirmas samarbejde med det franske modehus Balmain. Lige siden har de mest garvede shopaholics gået og spekuleret over, hvem H&M's næste samarbejdspartner bliver.
For nogle dage siden kom det frem, at H&M har indgået et samarbejde med det franske modehus Kenzo. Kenzo blev grundlagt i Paris i 1970 af den japanske designer Kenzo Takada. I begyndelsen producerede modehuset kun kvindetøj, men i 1983 begyndte Kenzo også at designe herretøj. Siden 1993 har Kenzo været ejet af firmaet LVMH, som står bag eksklusive brands som Möet and Chandon, Henessy og Louis Vuitton.
Ophavsmændene til H&M's særlige efterårskollektion er Kenzos førende designere Carol Lim og Humberto Leon. Kollektionen kendetegnes ved masser af friske, sommerlige farver og forskellige dyreprints. Det forventes at tøjet vil blive tilgængeligt i de danske H&M-butikker fra den 3. november. Diverse stykker af tøj kan erhverves for priser, der ligger mellem 87 og 3.700 kroner.
Det bliver spændende at se, om Kenzo på samme måde som Balmain kan skabe lange køer af forventningsfulde unge mennesker i gaderne og ikke mindst kaos i butikkerne, når kollektionen lander i H&M-butikkerne næste måned.