FotoEurovision.tv

Eurovision 2018: Israel vinder, Danmark nummer 9!

Af Elvir Pelešević 13. maj 2018

I Portugals hovedstad Lissabon blev der tidligt søndag morgen kåret vinderen af 63. udgave af Eurovision Song Contest. Danmark var for andet år i træk repræsenteret i finalerunden, som var fyldt med masser af fantastisk musik, glimmer, farver, fyrværkeri og godt humør.

Sidste år vandt Portugal Eurovision Song Contest med en sang, som på mange måder adskilte sig fra resten af deltagerfeltet. Der var tale om en stille, følelsesladet vuggevise, som vandt mange folks hjerter med sin enkelthed og oprigtighed. Bagefter gik vinderen Salvador Sobral ud og roste sin egen musik ved at nedværdige den moderne popmusik, som han kalde “fastfood musik”. For ham handler musikken om følelser og ikke om at skabe “fyrværkeri”. 

Derfor var der noget skæbnens ironi over, at Israel vandt årets udgave af Eurovision Song Contest. Vindersangen “Toy”, som blev fremført af Netta, er et sandt musikalsk fyrværkeri bestående af “skøre” lyde såsom hønselyde og japanske ord. Det var netop den israelske sang, som Salvador Sobral heftigt kritiserede som uværdig og kaldte den horribel for et par dage siden. 

Israel blev vinderen, efter at de 43 deltagende landes fagjurystemmer blev lagt sammen med seernes stemmer. Sidste gang Israel vandt Eurovision Song Contest var præcist for 20 år siden. 

De 5 lande, der fik flest stemmer af fagjuryerne var:

  1. Østrig 271
  2. Sverige 253
  3. Israel 212 
  4. Tyskland 204
  5. Cypern 183

Danmark endte på en 20. plads med 38 point.

De 5 lande, der fik flest stemmer af seerne var:

  1. Israel 317
  2. Cypern 253 
  3. Italien 249 
  4. Tjekkiet 215
  5. Danmark 188

Den samlede stilling blev:

  1. Israel 529
  2. Cypern 436
  3. Østrig 342
  4. Tyskland 340
  5. Italien 308

Danmark sluttede på en 9. plads med 226 point. 

I forhold til Danmarks optrædener i både semifinalen og finalen var der ikke rigtig noget at sætte fingeren på. Rasmussen og hans vikinger gjorde en flot indsats både vokalt og visuelt. Det er bemærkelsesværdigt, at fagjuryerne ikke var så begejstrede for det danske bidrag.

Den mest dramatiske øjeblik i aftenens finale indtraf, da en tilskuer løb op på scenen under Storbritanniens optræden og tog mikrofonen fra sangerinden (SuRie). Kort efter lykkedes det for sikkerhedsfolk at overmande manden og fjerne ham fra scenen. SuRie var tydeligvis rystet efter episoden. EBU, som står for organisation af Eurovision Song Contest, tilbød sangerinden at optræde igen, men hun afslog tilbuddet. En lignende episode skete også sidste år under Eurovision i Ukraine, hvor en man løb på scenen og viste sin bagdel. EBU har tydeligvis et sikkerhedsproblem, som de burde tage mere alvorligt og løse omgående. 

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov