Arrangørerne af årets Eurovision har i dag offentliggjort logo og slogan for verdens største musikkonkurrence.
Eftersom vinderen af Eurovision 2022, Ukraine, blev vurderet ikke egnet til at afholde konkurrencen i år på grund af krigshandlingerne i landet, besluttede EBU at tildele værtsskabet til Storbritannien. Derfor vil Eurovision 2023 finde sted i Liverpool i dagene fra den 9. til den 13. maj.
I dag offentliggjorde arrangørerne logo og slogan for årets Eurovision. Logoet består af en række hjerter, som findes eller minder om farver i det ukrainske og det britiske flag: gul, lyseblå, mørkeblå og pink. Farverne afspejler glæde og mangfoldighed.
Den farverige EKG-effekt (elektrokardiogram) frembringer en række hjerter, der hver især reagerer på rytme og lyd, for at illustrere det kollektive bankende hjerte hos alle Eurovision-deltagere og seere.
Sloganet “United by music” er skrevet med skrifttype, som kaldes 'Penny Lane', inspireret af støbejernsskilte fra det tyvende århundrede, der viser Liverpools gadenavne og hentyder til byens rige musikalske arv.
Designet gennem et kreativt partnerskab mellem det britiske Superunion-bureauet og det ukrainske kreative studie Starlight Creative, vil det nye brand først blive set i aktion af seerne i aften fra kl. 20:00 CET, hvor lodtrækningerne til semifinalerne finder sted. Lodtrækningen kan man se på den officielle Eurovision Song Contest YouTube-kanal og for seere i Storbritannien på BBC Two og BBC iPlayer.