FotoPexels.com

Booking.com undersøger LGBT-personers rejseudfordringer 

Af Elvir Pelešević 20. august 2023

Den hidtil mest omfattende LGBT+-rejseundersøgelse fra Booking.com sætter fokus på de stigende bekymringer omkring personlig sikkerhed og på, hvordan en aktiv stillingtagen og tiltag fra rejsebranchen bidrager til at øge rejsendes tryghed.

Hvilke søgemaskine bruger du når du bestiller hotel/fly?

Booking.com har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, uagtet hvem de elsker, eller hvad de identificerer sig som. Derfor sætter Booking.coms hidtil mest omfattende LGBT+-rejseundersøgelse fokus på den stadige fremgang, men også de seneste tilbageskridt disse miljøer har oplevet, når det kommer til rejser. På trods af rejsebranchens voksende anerkendelse af LGBT+-miljøets omfang og mangfoldighed står mange rejsende i dag stadig over for store udfordringer. Personlig sikkerhed har aldrig været mere i fokus. Næsten tre fjerdedele (72%) af de danske LGBT+-rejsende fortæller, at de er nødt til at tænke på deres sikkerhed og trivsel som LGBT+-person, når de skal vælge et rejsemål. Undersøgelsen viser desuden, at disse tal stiger for alle adspurgte rejsende, der identificerer sig som interkønnede (90%), har en flydende kønsidentitet (90%), er transfeminine (89%) eller transmaskuline (87%).

Den omfattende undersøgelse er udført blandt 11.555 LGBT+-rejsende fra 27 lande og områder verden over. Den viser, at mediedækningen – om alt fra problemstillinger omkring store sports- og musikbegivenheder i verden til sponsoraftaler med kendte personer og virksomheder – for mange har sat fokus på diskriminerende lovgivning og holdninger og har haft indflydelse på overvejelser vedrørende deres ferie. Over to tredjedele (68%) af de danske adspurgte siger, at debatten i medierne om holdningen til, diskrimination og vold mod personer, der identificerer sig som en del af LGBT+-miljøet, har haft stor indflydelse på deres valg af rejsemål. Det er især LGBT+-rejsende fra Australien (84%), Hongkong (82%) og USA (79%), der tager mange forholdsregler.

En regressiv revolution
Denne tilbagegang betyder, at personlig sikkerhed nu er et endnu større tema for LGBT+-personer, når de skal planlægge rejser – særligt blandt transkønnede personer. På globalt plan er forhold mellem personer af samme køn stadig ulovligt i 64 lande – herunder elleve lande, hvor det kan dømmes med dødsstraf – hvilket betyder, at disse rejsemål ikke er aktuelle for størstedelen af ​​LGBT+-rejsende, selvom nogle af disse lande afholder store globale begivenheder. To tredjedele (66%) af danske LGBT+-rejsende siger, at visse rejsemål slet ikke kan komme på tale. Det tal stiger til 74% blandt alle transkønnede respondenter i undersøgelsen, og denne gruppe af rejsende møder angiveligt en uforholdsmæssigt højere andel af diskrimination og vold rundt om i verden. Selv efter LGBT+-rejsende har booket en rejse, er de påpasselige. Halvdelen (50%) har aflyst en rejse i løbet af det seneste år efter at have set, at rejsemålet ikke støtter personer, der identificerer sig som en del af LGBT+-miljøet. Dette tal stiger til 63% for transkønnede personer.

Diskrimination forbliver et centralt emne for hele rejseoplevelsen. Et flertal (67%) af de danske adspurgte har oplevet diskrimination på en rejse, og dette tal stiger til 86% for alle transfeminine og 83% for alle transmaskuline rejsende. Svar fra alle adspurgte LGBT+-rejsende i undersøgelsen:

• 29% angiver, at de har været udsat for stereotype forestillinger, og tallet stiger til 51% for personer med flydende kønsidentitet og genderqueer personer 
• En ud af fem (20%) siger, at de har oplevet at blive stirret på, grint af eller verbalt overfaldet af andre rejsende. Dette tal er højest blandt panseksuelle rejsende (26%) og lesbiske rejsende (23%)
• En lignende procentdel (18%) fortæller, at de har oplevet det samme, men af lokale på deres rejsemål. Tallet stiger til 23% for lesbiske rejsende og 22% for både queer og panseksuelle rejsende
• 13% rapporterer, at de er blevet truet eller afskrækket af det lokale politi, og dette tal stiger til godt en tredjedel (32%) for rejsende, der identificerer sig som interkønnede, og næsten en fjerdedel (24%) for transkønnede personer

For transkønnede personer kan rejser involvere yderligere barrierer, f.eks. hvis deres kønsidentitet, navn eller udseende ikke stemmer overens med informationen i deres pas. 67% af de danske LGBT+-rejsende vedkender sig, at det at være LGBT+-person har haft indflydelse på, hvordan de præsenterer sig selv i forhold til valg af tøj og makeup, når de rejser. For dem, der identificerer sig som transkønnede, stiger dette tal til tre fjerdedele (75%). Derudover har 17% af de danske LGBT+-rejsende oplevet, at andre har gjort en forkert antagelse om deres køn eller pronomen, mens over dobbelt så mange (38%) transkønnede rejsende har oplevet dette.

Selvom rejser kan vække en følelse af frihed og selvudfoldelse, føler en betydelig andel af danske LGBT+-personer sig stadig begrænset. Næsten en tredjedel (31%) har følt, at de blev nødt til at ændre deres adfærd for at undgå, at andre dømmer dem, eller at der opstår akavede interaktioner med andre (en stigning fra 24% i 2022), mens 23% har følt, at de har været nødt til at ændre deres fremtoning for at undgå det samme. Dette påvirker den yngre generation mest. 37% af danske de LGBT+-rejsende fra generation Z føler, at de skal ændre deres adfærd, og 27% føler, at de er nødsaget til at ændre deres fremtoning.

Fra varsomhed til tryghed 
Mens bekymringer om personlig sikkerhed har en afgørende indflydelse på valg af rejsemål for personer i LGBT+-miljøet som helhed (31%), spiller andre vigtige faktorer en stor rolle for rejselysten. Heriblandt er smuk natur (47%), velsmagende lokal mad (31%) og lækre strande (30%) nogle af de ting der har størst indflydelse på valg af rejsemål.

På trods af de hændelser og betydelige udfordringer der fortsat præger mange rejsemål, føler 69% at dereserfaringer som LGBT+-person faktisk gør dem mere trygge som rejsende (en stigning fra 63% i 2022). Blandt alle adspurgte rejsende i undersøgelsen er transfeminine (83%) og transmaskuline (81%) de rejsende der føler sig mest trygge blandt de forskellige LGBT+-kønsidentiteter. Tallene er også opløftende, når det kommer til oplevelser på ferier, hvor 79% af de danske LGBT+-rejsende føler sig trygge ved at deltage i alle de aktiviteter, de ønsker. Størstedelen af de danske LGBT+-rejsende (62%) er mere tilbøjelige til at søge oplevelser og aktiviteter, der er skræddersyet til personer, som identificerer sig som en del af LGBT+-miljøet.

De positive rejseoplevelser bliver også mere og mere udbredte, og der er ingen tvivl om, at trygheden blandt personer i LGBT+-miljøet er stigende. Over fire femtedele (84%) af de danske LGBT+-rejsende siger, at de har oplevet en positiv interaktion, særligt når det kommer til interaktioner med overnatningssteder. 

Aktiv stillingtagen i rejsebranchen
Rejsebranchen spiller uden tvivl en rolle, når det kommer til at ændre holdninger og opfattelser. Næsten fire femtedele (78%) af de danske adspurgte LGBT+-rejsende føler sig mere tilpasse ved at rejse, idet rejsebranchen er blevet mere inkluderende. Et tal, der stiger til 87% blandt personer med flydende kønsidentitet og genderqueer personer.

Undersøgelsen vidner dog om, at der stadig er meget mere, der skal gøres for at imødekomme LGBT+-rejsendes behov. Det er normal procedure at få vejledning og information om lokalområdet ved indtjekning (37%), men det sker langt sjældnere at rejsende får LGBT+-specifik vejledning – kun 19% har oplevet dette. Over en tredjedel (37%) vil gerne modtage information om forholdene for LGBT+-personer på rejsemålet, herunder lokale love, religiøse principper og tips til, hvor man kan gå hen og føle sig sikker – tallet stiger markant til 51% for rejsende, der identificerer sig som transpersoner, personer med flydende kønsidentitet og genderqueer personer.

Undersøgelsen viser et tydeligt behov for, at rejsevirksomheder kommer på banen og støtter op ved at implementere regler, der er inkluderende og imødekommende over for LGBT+-rejsende. Svar fra alle adspurgte LGBT+-rejsende i undersøgelsen:

  • • 65% undersøger forskellige rejsebrands og -oplevelser inden de rejser, for at finde ud af, om og hvordan de enkelte brands støtter personer, der identificerer sig som en del af LGBT+-miljøet
  • • 66% siger, at de er mere tilbøjelige til at booke rejser og oplevelser hos brands, der er LGBT+-ejede, end hos brands der ikke er (en stigning fra 55% i 2022). Tallene er højest blandt queer (73%) og panseksuelle rejsende (71%)
  • • 69% er enige i, at de er mere tilbøjelige til at vælge flyselskaber og brands med inkluderende politikker (f.eks. kønsneutrale uniformer), og blandt transmaskuline stiger dette tal til 86%, mens det for transfeminine ligger på 83%


Siden lanceringen i 2021 har Booking.coms Travel Proud-program sørget for, at overnatningssteder kan få træning i at være inkluderende. Træningen giver dem en større forståelse af de specifikke udfordringer LGBT+-rejsende møder, og et indblik i, hvad de kan gøre for at få alle gæster til at føle sig mere velkomne – uanset hvor de kommer fra, hvem de elsker, eller hvad de identificerer sig som.

"I en verden med stigende polarisering og ustabilitet kommer det ikke som en overraskelse, at nutidens LGBT+-rejsende føler behov for at være mere varsomme, men samtidig også føler sig mere trygge", siger Arjan Dijk, CMO og Senior Vice President hos Booking.com. "Jeg kan godt forstå den selvtillid, der kommer af at vokse op og lære at navigere i verden som homoseksuel mand, såvel som de ekstra overvejelser og hensyntagen til sikkerhed og trivsel, som denne undersøgelse vidner om, at LGBT+-rejsende fortsat kæmper med. Hos Booking.com mener vi, at alle skal kunne opleve verden som sig selv – altid. Selvom synligheden, forståelsen og accepten af LGBT+-personer har udviklet sig i den rigtige retning de seneste år, kan vi ikke tage disse fremskridt for givet. Rejsebranchen bør stræbe efter at være en ledestjerne inden for inklusion og være med til at fremme et miljø, hvor alle kan blomstre og trives, uanset om de udforsker steder tættere på hjemmet eller rejser til den anden side af kloden."

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Onkel Reje er i topform i årets Cirkus Summarum

Cirkus-hit for hele familien

Cirkus Summarum har 15 års jubilæum i år, og det fejers med en vellykket tur tilbage til barndomslandet.

9. jul

P!nk leverer varen, selv når hun ikke er på toppen

Selv når hun ikke er i topform, er P!nk alligevel god. Ikke bare god, men megagod.

7. jul
Der er knald på farverne i årets vitale komedie i Grønnegårdsteatret.

Vild Wilde i Grønnegårdsteatret 

Oscar Wildes bidske komedie En Ideel Ægtemand har fået en både visuel og tekstlig opdatering, og det er for de...

29. jun
Det er Klods Hans og især hans to brødre, der gør balletten Klods Hans til en succes på Pantomimeteatret i Tivoli.

Ballet for hele familien

Tivoli Balletteater har lige haft premiere på deres helt nye royale ballet Klods Hans med Dronning Margrethe s...

24. jun