Foto SF Studios

I ’Bullet Train’ er man altid på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt

Af Kåre Lund Rasmussen 4. august 2022

’Bullet Train’ forener eksistentialisme og action i en skøn blanding af japansk gakkethed, amerikansk humor og et voluminøst budget til special effects og stunts. I modsætning til lejemorderen Ladybird, spillet af Brad Pitt, føler man sig i biografen på det helt rigtige sted på det helt rigtige tidspunkt.

Bullet Train, der er instrueret af David Leitch, er den type actionfilm, som ligesom postmoderne klassikere som Pulp Fiction (1994) og Fight Club (1999) udfordrer grænserne for genrens klichéfyldte replikker og stringente fortællestil. Filmen varer 126 minutter og har premiere den 4. august i biografer over hele landet.

Filmen handler om lejemorderen Ladybird, på dansk Mariehøne, der tilsyneladende er blevet forsynet med en så uheldig skæbne, at han nu satser på en nem og fredelig opgave: Tag til Tokyo, stå på det japanske hurtigtog, find en sølvfarvet mappe, og stå af på førstkommende station. Men, som allerede antydet, vil hans skæbne det anderledes, og hurtigt befinder han sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt: Blandt lejemordere med sammenflettede opgaver – inklusive Ladybirds – på verdens hurtigste tog, der kun opholder sig ét minut på hver station.

”Enten styrer du din skæbne, eller også styrer skæbnen dig”

Bullet Train er en eksistentiel kamp for overlevelse – dræb, eller bliv dræbt. I vekselvirkningen mellem gakkede indslag fra japansk populærkultur som japansk anime-tegnefilm og amerikansk slapstick-humor med karikeret brutal vold udforsker Ladybird ikke bare sin egen skæbne, men tvinges til at forholde sig til andres. Heriblandt de to flashy lejemorderes med de absurde navne Mandarin og Citron, formidabelt spillet af Aaron Taylor-Johnson og Brian Tyree Henry, som ligesom Ladybird havde forventet sig en stille og rolig togtur, men som vikles ind i det ene slagsmål efter det andet.

Bullet Train kan virke simpel og blot underholdende, men det, der gør, at den løfter sig lidt fra andre actionfilm, er Leitchs arbejde med at gøre stuntscene knivskarpe, mens tegnefilmsagtige rekvisitter flyver om ørerne, og det japanske højhastighedstog ’Shinkansen’ suser gennem det japanske landområde mellem Tokyo og Kyoto. At Leitch selv er stuntman, og endda har fungeret som Brad Pitts stuntman i fx Fight Club, er muligvis forklaringen på de udsøgte voldsscener, men nok også, at der er drysset lige rigeligt nok af dem udover de 126 minutter. Det bliver en anelse for trivielt med kamp efter kamp. Dog skal der stadig lyde en varm anbefaling herfra.

Se trailer her

 

Tjek os ud

Film

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

To helte på en tømmerflåde i Momentums satiriske helteepos Odysseus må dø!

Ud med de gamle helte

Momentum i Odense åbner sæsonen med et farvel til de gamle helte der ifølge forestillingen en gang for alle sk...

1. okt
Linnea Voss er solo på scenen i den fine forestilling Guldfuglen på Folketeatret.

Lærerig monolog 

Guldfuglen på Folketeatret er en fin forestilling der fortæller om Johanne Louise Heibergs liv.

1. okt
Kunsten at være ok på Nørrebro Teater har mange fine og smukke scener.

En helt ok forestilling

Kunsten at være ok på Nørrebro Teater får fint blandet popmusik med monologer som får publikum til både at gri...

30. sep
Hr, Tudse på vej til at lave ballade i den hyggelige familieforestilling Vinden i Piletræerne med Teater Next.

Kærlig vind i piletræerne

Teater Next er taget på turne med en kærlig, sjov og velspillet udgave af Kenneth Grahame sklassiker Vinden i ...

29. sep