Det er John Neumeier selv der fører os i gennem den personlige rejse i en mesters koreografiske univers. , Foto Kiran West
Hamburg Ballet er i Tivoli med en hyldestforestilling for John Neumeier, kompagniets leder i gennem mere end 50 år, og det er ganske enkelt en sublim balletaften.
Titel:
The World of John Neumeier, an autobiography in dance
Teater:
Hamburg Ballet
i Tivolis Koncertsal
Spilleperiode:
Frem til 28. maj
Fra den muntre koreografi til ouverturen fra Bernsteins Candide til den bjergtagende smukke pas de deux fra Mahlers 3. symfoni kommer vi igennem en personlig rejse med en af nutidens største koreografiske begavelser. Forestillingen bliver endu mere personlig, fordi det er John Neumeier selv, der guider publikum igennem den.
Flere gange kryber gåsehuden frem, når det ene svære og spektakulere løft afløses af det næste i ubesværet glidende koreografi og udførelse af de eminent dygtige dansere med bl.a danske Ida Praetorius i front og ikke mindst stjerneballerinaen Alina Cojocaru.
Men der er også stille og smukke passager, som pas de deuxer fra Romeo og Julie, Kameliadamen, Othello og Nøddeknækkeren. Der er spræl over I Got Rhythm til Gershwins legendariske Broadwaymusik, samt Beethoven Project II, og intens neoklassisk koreografi i Nijinsky og Ghost Light.
I graven sidder Tivoli Copenhagen Phil, og de spiller forrygende det store og forskelligartede musikrepertoire, der ledsager mesterens koreografier.
Der er noget for enhver smag i programmet. De store mere klassiske pas de deuxer, show og moderne ballet. Det fortæller noget om en koreograf, der lader sig inspirere af musikken og dansen, og som elsker dans og at udfordre sig selv, sit publikum og sine dansere.
Han er nu afgående i Hamburg Ballet, og den nye chef begynder til efteråret. Det er noget af en arv at løfte, en nærmest umulig opgave, der bliver spændende at følge.
Glædeligt var det ihvertfald at få besøg af Hamburg Balletten og opleve John Neumeiers koreografier igen i København, efter at Den Kongelige Ballet sidste sæson satte John Neumier udenfor døren i et spørgsmål om rascisme i balletten Othello, som Den Kongelige Ballet skulle have opført, men som danserne havde svært ved at forlige sig med. Det er ikke til at vide, hvad der er foregået bag dørene i prøvesalen, men det er ihvertfald brandærgerligt, at vi ikke p.t. kan opleve John Neumeier på Den Kongelige Ballet. Så er det jo glædeligt, at vi har Tivoli. På Koncerthusets scene har optrådt mange store kunstnere fra New York City Ballet til Alvin Ailey American Dance Theater, men dette gæstespil hører til de ypperste og en af de smukkeste balletaftener, jeg har oplevet. Forestillingen spiller kun frem til 18. maj, så man skal skynde sig!