Der er masser af talent på scenen i Herlev Musical & Teaters opførelse af den swingende musical Catch Me If You Can., Foto Jannik Jac Yhde
Catch Me if You Can kan være en problematisk musical at sætte op med dens gammeldags syn på kvinder og dens forherligelse af fup og bedrag – alligevel lykkes det Herlev Musical & Teater at få lavet en charmerende forestilling.
Titel:
Catch Me If You Can
Teater:
Herlev Musical & Teater i Herlev Teaterbio
Spilleperiode:
Frem til 15. juni
Musicalen Catch Me If You Can fik premiere på Broadway i 2011 og fik sin Danmarkspremiere i 2018 på Odense Teater. Nu er den så nået til Herlev i en swingende musikalsk udgave, der mere viser forestillingens mangler end tilfældet var i Odense.
Nu er det heller ikke fair at sammenligne en amatørproduktion med en professionel forestilling, og måske er tiden også en anden. Selv på få år udvikler verden sig hutigt i sit syn på en meget gammeldags heteronormativ verden – og godt det samme.
Men det er ihhvertfald klart, at forestillingen har en del problemer i at have et meget tilbageskuende syn på kvinder. Der er stort set kun manderoller i musicalen, kvinderne er hensat til lårsvingende stewardesser eller sexede sygeplejersker, og kun to egentlige roller, en forførende femme fatale mor, og en sød uskyldig pige som hovedpersonen kan forelske sig i.
Hvis det skal lykkedes, skal der virkelig knald på showet, så man forstår, at det er hovedpersonen, svindleren Frank Aabagnale Jr., der på sin egen overlegne, manupulerende facon fortæller sin egen historie. Det lykkes ikke helt i Herlev, da iscenesættelse og koreografi simpelthen er for kluntet og tungt.
Der er ellers nok af talent på scenen til at gøre godt med. Flot hjulpet på vej af et swingende orkester under ledelse af Mie Frederikke Bauer. Det hele forgår i en elegant scenografi af Jannik Jac Yhde og smukt lysdesign af Mikkel Bedsted, der er med til at gøre at forestillingen får et meget elegant professionelt look. Mathias Lakshøj-Hansen er drøncharmerende som Frank Abagnala JR. Han er dog visse steder svigtet af både instruktør og koreograf, der har sat ham samme sted på scenen nummer efter nummer. Stemmen presses også til det yderste, og det synes at være gennemgående for mange af de medvirkende, der er sat til at skrige mere end at synge af deres sanginstruktør.
Adam Villaume, Emma Sol Brendstrup og Sarah Lindkilde udfylder alle deres roller ganske flot og troværdigt. Andreas Lakshøj-Hansen har også gode øjeblikke som den hårdtprøvede politidetektiv, der prøver at fange den glatte svindler.
Der er godt gang i spillet i ensemblet, nogle gange så meget at det tager fokus fra hovedpersonerne og den handling, vi prøver at følge.
Catch Me er en svær forestilling, men den lever højt på sin gode musik, der heldigvis i Herlev bliver leveret swingende godt.