Der er masser af talent på scenen i Herlev Musical & Teaters opførelse af den swingende musical Catch Me If You Can., Foto Jannik Jac Yhde

Swingende mandemusical i Herlev

Af Per Lundsgaard 10. juni 2024

Catch Me if You Can kan være en problematisk musical at sætte op med dens gammeldags syn på kvinder og dens forherligelse af fup og bedrag – alligevel lykkes det Herlev Musical & Teater at få lavet en charmerende forestilling.

Titel:
Catch Me If You Can

Teater:
Herlev Musical & Teater i Herlev Teaterbio

Spilleperiode:
Frem til 15. juni

Musicalen Catch Me If You Can fik premiere på Broadway i 2011 og fik sin Danmarkspremiere i 2018 på Odense Teater. Nu er den så nået til Herlev i en swingende musikalsk udgave, der mere viser forestillingens mangler end tilfældet var i Odense. 

Nu er det heller ikke fair at sammenligne en amatørproduktion med en professionel forestilling, og måske er tiden også en anden. Selv på få år udvikler verden sig hutigt i sit syn på en meget gammeldags heteronormativ verden – og godt det samme. 

Men det er ihhvertfald klart, at forestillingen har en del problemer i at have et meget tilbageskuende syn på kvinder. Der er stort set kun manderoller i musicalen, kvinderne er hensat til lårsvingende stewardesser eller sexede sygeplejersker, og kun to egentlige roller, en forførende femme fatale mor, og en sød uskyldig pige som hovedpersonen kan forelske sig i. 

Hvis det skal lykkedes, skal der virkelig knald på showet, så man forstår, at det er hovedpersonen, svindleren Frank Aabagnale Jr., der på sin egen overlegne, manupulerende facon fortæller sin egen historie. Det lykkes ikke helt i Herlev, da iscenesættelse og koreografi simpelthen er for kluntet og tungt. 

Der er ellers nok af talent på scenen til at gøre godt med. Flot hjulpet på vej af et swingende orkester under ledelse af Mie Frederikke Bauer. Det hele forgår i en elegant scenografi af Jannik Jac Yhde og smukt lysdesign af Mikkel Bedsted, der er med til at gøre at forestillingen får et meget elegant professionelt look. Mathias Lakshøj-Hansen er drøncharmerende som Frank Abagnala JR. Han er dog visse steder svigtet af både instruktør og koreograf, der har sat ham samme sted på scenen nummer efter nummer. Stemmen presses også til det yderste, og det synes at være gennemgående for mange af de medvirkende, der er sat til at skrige mere end at synge af deres sanginstruktør. 

Adam Villaume, Emma Sol Brendstrup og Sarah Lindkilde udfylder alle deres roller ganske flot og troværdigt. Andreas Lakshøj-Hansen har også gode øjeblikke som den hårdtprøvede politidetektiv, der prøver at fange den glatte svindler. 

Der er godt gang i spillet i ensemblet, nogle gange så meget at det tager fokus fra hovedpersonerne og den handling, vi prøver at følge. 

Catch Me er en svær forestilling, men den lever højt på sin gode musik, der heldigvis i Herlev bliver leveret swingende godt. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj