Den Kongelige Ballet har igen den smukke klassiske Raymonda på repertoiret. , Foto Camilla Winther

Flot klassisk balletaften

Af Per Lundsgaard 21. maj 2024

Dejligt at se Den Kongelige Ballet folde sig ud i en stor klassisk helaftensballet igen.

Titel:
Raumonda

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til den 6. juni

Det var ballerinaens aften i den klassiske ballet Raymonda, hvor Emma Riis-Kofoed med stor præcision i tåspidsarabejdet og sikker teknik dansede titelpartiet. Hun formår også flot at udvikle sin karakter gennem ballettens tre akter, og hun er en af grundende til, at balletten løfter sig op over sin meget spinkle handling. 

Lad det være sagt med det samme: Petipas sidste store ballet Raymonda fra 1898 er ikke den store handlingsballet. Ikke meget sker i de timer balletten varer – til gengæld er de trin, der bliver udført, flotte og interessante. 

Nikolaj Hübbe har flyttet handlingen fra middelalderen til rokokoens Frankrig med alt, hvad dertil hører af ekstravagant udstyr – og tak for det! Magen til delikat og smuk scenografisk indpakning skal man lede længe efter. Både dekorationer og kostumer skabt af englænderen Richard Hudson emmer af god smag og skaber en velfungerende og bedårende ramme om den spinkle historie med de flotte danse. 

Raymonda havde to bejlere denne aften: Gregory Dean som den pæne Otto med et flot ydre, samt Jón Axel Fransson som udlånte hele sin sexede maskuline erotiske udstråling til Abderam, kulminerende i en vild og ekvilibristisk solo i anden akt. Man var som publikum måske ikke helt overbevist i Raymondas valg af Otto over Abderam.

Blandt de øvrige medvirkende var Holly Jean Dorger, Silvia Silvani, Guilherme de Menezes og Liam Redhead alle i flot form som de to vennepar til Raymonda og fik deres soli til at virke legende lette. Blandt divertissementerne lagde man især mærke til Tomoka Kawazoe og McLean Hopper med masser af karisma i den ungarske dans, mens Eukene Sagues og Tobias Praetorius havde masser af energi som det spanske par. 

Korpset havde rene linjer og dansede godt, og det Kongelige Kapel var i topform under Nathan Brocks ledelse. 

Man kan selvfølgelig spørge sig selv, hvad en ballet som Raymonda skal på Den Kongelige Danske Ballets repertoire, men med sådan en indpakning og et sådan dansant overskud, især fra solisterne –  hvorfor skulle man så ikke igen byde denne koreografiske perle af en forestilling velkommen på repertoiret.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der er masser af talent på scenen i Herlev Musical & Teaters opførelse af den swingende musical Catch Me If You Can.

Swingende mandemusical i Herlev

Catch Me if You Can kan være en problematisk musical at sætte op med dens gammeldags syn på kvinder og dens fo...

10. jun
Vi får også friske sømandssange i årets revy i Rottefælden der heldigvis er tilbage i skoven hvor den hører hjemme.

Revyrotterne er tilbage i fælden

Svendborg Sommerrevy - Rottefælden, er tilbage i det lille skønne teater i Caroline Amalielund, og det er helt...

8. jun
Årets revyhold i Helsingør er smukt musikalske.

Festlig revy i Helsingør

Årets Helsingørrevy er både hyggelig og festlig med Susanne Breuning som dejlig revydronning.

5. jun
Det er John Neumeier selv der fører os i gennem den personlige rejse i en mesters koreografiske univers.

I nærheden af guddommelig skønhed

Hamburg Ballet er i Tivoli med en hyldestforestilling for John Neumeier, kompagniets leder i gennem mere end 5...

17. maj