Foto AI

Melodi Grand Prix 2025: Kan Danmark bryde Eurovision-forbandelsen?

Af Tejs Ellesøe 5. februar 2025

Om ca. en måned samles musikelskere i Jyske Bank Boxen, når otte artister kæmper om en billet til Eurovision i Basel. Efter flere års skuffelser håber Danmark at genfinde sin storhed på den internationale scene – men har vi sangen, der kan bryde den negative stime?

Den 1. marts er der igen musikfest i Danmark, når Jyske Bank Boxen i Herning lægger scene til årets Melodi Grand Prix. Otte danske kunstnere skal konkurrere om en eftertragtet plads ved Eurovision Song Contest, der i år afholdes i Basel, Schweiz, med finale den 17. maj.

Sidste år var det sangerinden Saba Lykke Oehlenschlæger, der med sangen SAND sikrede sig sejren og kunne repræsenterede Danmark i Malmø. Desværre blev Danmark endnu en gang slået ud i semifinalen – en tendens, der har præget de seneste år. Siden 2019 har Danmark ikke formået at nå Eurovision-finalen, og spørgsmålet er, om dette års deltagerfelt kan bryde den negative stime og sikre Danmark en plads på den store scene.

Deltagerne afsløres den 6. februar
Selvom vi endnu ikke ved, hvem de otte deltagere er, bliver spændingen løftet den 6. februar. På et pressemøde, der afholdes af DR, vil vært Ole Tøpholm præsentere årets kunstnere og deres sange. Samme dag vil sangene blive tilgængelige på streamingtjenester, så publikum kan begynde at lytte og finde deres favoritter.

DR’s Grand Prix er en fast tradition, der samler seere fra hele landet. Sidste år fulgte knap én million danskere med, og forventningerne til årets show er høje.

Kan Danmark genvinde Eurovision-styrken?
Selvom Danmark har haft svært ved at gøre sig gældende på den internationale scene de seneste år, er håbet stadig levende. Eurovision har tidligere været stedet, hvor danske kunstnere som Olsen Brødrene og Emmelie de Forest har skabt magiske øjeblikke, og mange håber, at 2025 kan blive året, hvor Danmark igen får en stærk placering.

Om det bliver en ballade, en popbasker eller noget helt tredje, der får danskerne til at stemme, må vi vente at se. Én ting er dog sikker: den 1. marts bliver en fest, hvor musikken og fællesskabet er i centrum.

Kan Danmark genvinde sin styrke i Eurovision? Det spørgsmål stiller vi naturligvis os selv – og hvem bedre at spørge end vores egen Dansk Melodi Grand Prix- og Eurovision-ekspert, Elvir Pelešević, som har overværet samtlige Eurovision Song Contest-konkurrencer som akkrediteret journalist lige siden 2015. Selvom han endnu ikke har hørt de otte sange eller kender navnene på deltagerne, har vi alligevel fået ham til at dele sine forventninger og håb for årets kunstnere.

Hvad mener du, Danmark skal fokusere på i år for at bryde vores lange stime uden en finaleplads?
Danmark skal først og fremmest begynde at betragte Eurovision Song Contest som et show og ikke kun som en musikkonkurrence. Selvom musikken stadig er i centrum, spiller selve indpakningen – altså sceneshowet – en mindst lige så vigtig rolle. På dette punkt har Danmark haltet i mange år. Derudover bør vi turde være originale og tænke ud af boksen i stedet for at stille op med konstruerede sange, som man har hørt mange gange før, og som kun egner sig til danske radiostationer. Endelig er det vigtigt at vælge en artist, der både kan begå sig på og uden for Eurovisionscenen. Her tænker jeg ikke kun på vokale færdigheder, men også på den mentale robusthed, der skal til for at håndtere et miljø med konstant pres.

Hvilke musikgenrer eller stilarter tror du vil have størst chance for at klare sig godt i Basel?
Det er svært at pege på én bestemt genre med større vinderchancer. Sidste års vinder, Nemo, er et godt eksempel – sangen var en blanding af pop, rap og opera. Tendensen de seneste år har dog været, at hurtige sange med et fængende omkvæd, som man kan synge med på, samt et farverigt og iøjnefaldende sceneshow, klarer sig bedst.

Hvad ser du som de vigtigste elementer i en sang, der både kan vinde Dansk Melodi Grand Prix og klare sig internationalt?
Originalitet – man skal ikke være bange for at skille sig ud. Derudover et iørefaldende omkvæd, gerne med præg af lokal eller traditionel musik, en stærk vokal og et fængende sceneshow

Hvordan synes du, dansk musik har udviklet sig i Eurovision-sammenhæng de seneste år?Personligt synes jeg, at Dansk Melodi Grand Prix har stået i stampe siden 2014. DR har ikke formået at følge med tidens tendenser, hverken inden for Eurovision eller musik generelt. Det har resulteret i et mere ensartet felt og et mindre udvalg af stærke sange.

Hvilken rolle spiller sceneshowet, og hvor vigtigt er det sammenlignet med selve sangen?Som nævnt tidligere har sceneshowet en afgørende betydning i Eurovision Song Contest. Det kan løfte en middelmådig sang, men det kan også ødelægge en ellers stærk sang.

Hvad håber du at se blandt de otte deltagere i årets konkurrence?
Jeg håber, at DR denne gang har formået at ryste posen og være mere inkluderende i forhold til genrer og numre, der appellerer til et internationalt publikum – og ikke kun til Danmark.

Er der noget, Danmark kan lære af andre lande, der har haft succes i Eurovision?
Danmark skal turde tage chancer i stedet for at spille sikkert og nøjes med middelmådighed, som åbenbart ikke er nok til at imponere det internationale publikum. Et godt eksempel er Irland, der historisk set er et af de mest vindende lande, men som i mange år ikke formåede at kvalificere sig til finalen. De sendte uinteressante og uambitiøse sange, men sidste år valgte de en helt anden strategi med “Doomsday Blue” og Bambie Thug, der både musikalsk og visuelt skilte sig markant ud. Det gav Irland en 6. plads – deres bedste placering siden 2000.

Hvor vigtigt er det, at sangen føles “dansk,” eller bør vi fokusere mere på internationale tendenser?
Hvis målet er at klare sig godt i Eurovision, bør vi fokusere på, hvad der fungerer internationalt. Det betyder dog ikke, at “dansk” og “internationalt” er uforenelige størrelser – det handler om at finde den rette balance.

Hvad tror du, at det danske publikum vægter mest, når de stemmer: sangens kvalitet, kunstnerens karisma eller showets helhed?
Det ser ud til, at danskerne foretrækker genkendelig musik med rødder i fortiden. Groft sagt er det hverken eksperimenterende jazz-saxofoner eller hårdt rockende guitarer, der vinder. I stedet er det popmusik, der minder om det, de midaldrende husker fra deres ungdom i 1980’erne.

Har du en personlig favorit fra de seneste års danske deltagere, og hvorfor?
Den seneste DMGP-sang, jeg virkelig kunne lide, var “Human” fra 2020, sunget af Jasmin og RoxorLoops. Den var faktisk også bookmakernes favorit det år. Jeg synes, sangen var fængende, især i omkvædet, og at den havde en moderne, international lyd, der kunne appellere til et bredt publikum – også uden for Danmarks grænser.

I morgen kommer 8 nye sange, der skal være med i Dansk Melodi Grand Prix 2025, og vi er sikre på at Elvir Pelešević, nok skal komme med sin professionelle mening om sangene.

Tjek os ud

Interviews

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer.

Flot afdansningsbal for en musicalstjerne

Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst ,...

25. feb

”Barberen i Sevilla” voldtages på Operaen

Endnu et mesterværk bliver ændret forfra og bagfra i et tvivlsomt forsøg på at nå de brede masser, når Martin ...

8. feb
Korpset hos den Kongelige Ballet leverer en flot Blomstervals i en ellers søvnig udgave af klassikeren Tornerose.

Søvnig Tornerose

Den Kongelige Ballet har haft repremiere på Christopher Wheeldons ikke synderligt vellykkede udgave af klassis...

2. feb
Operaen er igen ramme om en flot Kapelkoncert.

Endnu en kapelkoncert, endnu en succes

Det Kongelige Kapel fik besøg af to engelske gæster, der sammen med kapellet optrådte med østrigsk musik. De...

1. feb