Foto Tejs Lindhardt

Dansk queer kunst fra 1800-tallet

Af Tejs Ellesøe 22. juni 2020

De danske museer er ikke overrente for tiden, men her er en udstilling der absolut er værd at se. Kunstmaleren Kristian Zahrtmann udstilles i øjeblikket på Den Hirschsprungske Samling - Queer kunst når det er bedst.

Sted
Den Hirschsprungske Samling
Stockholmsgade 20
2100 København Ø

Særudstillings
Kristian Zahrtmann

Frem til
30. august

Peder Henrik Christian Zahrtmann bedre kendt som en dansk kunstmaler som blev født i 1843 i Bornholms største by, Rønne. Der er sikkert ikke mange der ikke kender navnet, men i øjeblikket kører der en udstilling på Den Hirschsprungske Samling der ligger på Østerbro

I dag den 22. juni, er det 103-året for Kristian Zahrtmann død, han døde af blindtarmsbetændelse på Frederiksberg i en alder af 74 år.

Udstillingen hedder Queer, kunst og lidenskab, og Zahrtmann malede hele sit liv, 

men det var først i den sidste del af hans leveår, at han fik øjenene op for de skæve og smukke mandlige modeller.

Zahrtmann, de frodige damer og homo erotik
Der var to kvinder i Kristian Zahrtmanns liv, den ene var moderen og den anden, Leonora Christina, datter af Kong Christian 4. Zahrtmann var særligt optaget af Leonora Christina og malede mange billeder af hende, både i og uden for fængslet. Han malede kongedatteren i en periode på mere en 30 år, nogle af den kan ses på Statens Museum for Kunst og selvfølgelig en del på den aktuelle udstilling “Den Hirschsprungske Samling”, og det sidste billede han malede af hende var i 1901, “Leonora Christinas død”.

Nogle vil sikkert tænke, hvordan kunne det ladet sig gøre, for i 1901 havde Leonora Christina alleredet været død i 203 år, mn det var meget normalt dengang. Zahrtmann havde sikkert set andre mallerier af hende, og var blevet inspireret til disse billeder.

Kristian Zahrtmann blev aldrig gift, han lavede heller ingen skandaler og han udtalte sig aldrig om sin seksualitet. Dog skal det nævnes at i hans sidste år med start omkring 1907, hvor han ivrigt begyndte at male billeder af pæne mænd. Selvom han aldrig “sprang ud”, ja det gjorde man ikke dengang og det er heller ikke bevist at han var homoseksuel. Men i dag ville man nok vurdere ham til at være det.

Mange af hans billeder havde tydlige homoseksuelle temaer, bl.a. et af de billeder han er særligt kendt for er  “Adam i Paradis” fra 1914. Zahrtmann var på vej hjem fra sommerhuset, da han i toget mødte den unge soldat Adam, og det kom der et maleri ud af.

Adam i Paradis
Artiklen forsætter efter billedet.  

Et andet billede er “David ved Sauls Palads”
Artiklen forsætter efter billedet.

Måske er det ikke altid nemt at få øje på i billeder.

“For at forstå homoseksualitetens tilstedeværelse i kunsten og kunstkritikken ved århundredeskiftet vil jeg indledningsvis se på homoseksualitetens opståen i Nordeuropa i slutningen af det 19. århundrede; denne vil blive relateret til Zahrtmann, der på sine ældre dage opnåede at blive lidt af en mediefigur. Når jeg har valgt at bruge betegnelsen persona om hans kunstneriske identitet, markerer dette, at Zahrtmann vil blive forstået som et kulturelt fænomen som han selv og andre aktivt var med til at skabe inden for en række verbale og visuelle diskurser; det er inden for disse, at jeg vil analysere de forskellige opfattelser og debatteringer af kontrærseksualiteten. Kunstkritikken kommer til at indtage en væsentlig rolle som vidnesbyrd på de responser, som billederne fremkaldte ved deres tilblivelse. Det i artiklen historiserede perspektiv på kunstneridentiteten arbejder med billedanalysen på flere niveauer i relation til forskellige historiske kontekster, og det styrer uden om den i Zahrtmann-litteraturen dominerende biografistiske læsning, som forfladiger en udefineret forestilling om liv og personlighed (det sande, private) med repræsentationen. Denne model tenderer mod at lukke billedet, at reducere det til et symptom på en ødipal malers for ham selv ubevidste – men for kunsthistorikeren åbenlyse – fortrængninger, og modellen accepterer således ikke billedets egen evne til at generere mening. Denne analysemodel har i Zahrtmanns tilfælde en vigtig ideologisk funktion. Den udskiller homoseksualiteten til psykopatologiens område, definerer heteroseksualiteten som det naturlige og sunde for derigennem at fratage muligheden for en historisk forståelse af seksualiteten, og endelig væbnes kunsthistorikeren mod erotikken i Zahrtmanns billeder. Den tidssvarende terminologi for homoseksualitet vil blive anvendt. Af praktiske hensyn vil der være tale om mandlig homoseksualitet medmindre andet er anført. Analyserne af de sene malerier vil blive indledt af nogle mere generelle overvejelser omkring Zahrtmanns maleriske projekt, da de sene billeder – omend outrerede – arbejder ud fra de samme forestillinger om stil og indhold som de tidligere værker”, skriver Morten Steen Hansen i sin artikel fra 1995 - som absolut er værd at læse her.
 

Vi kan klart anbefale at man besøger den Den Hirschsprungske Samling, og får lidt kulturoplevelse.

Tjek os ud

Andet

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov
Det er sangkraft der går lige i hjertet når Andrea Lykke Oehlenschlæger åbner munden i musicalen The Bodyguard.

Sangkraft lige i hjertet

Langkjær Entertainment og Live Nation har sendt den danske sceneudgave af The Bodyguard rundt i landet inden d...

13. nov