Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals., Foto Morten Rygaard
We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironisk distance, og bliver vigtigst af alt sunget ganske fremragende.
Titel:
We Will Rock You
Teater:
Lion Musicals
Spilleperiode:
Frem til 12. april i Tivolis Koncertsal, derefter turne til Aarhus, Esbjerg, Randers, Odense, Aalborg, Frederikshavn, Vejle og Holstebro frem til 8. juni
Ben Elton har aldrig rigtigt kunnet være det manuskript han kom op med til Queen-musicalen bekendt. Det er fuld af huller i plottet og platte ligegyldigheder.
Til at starte med giver det ikke mening, at man hele forestillingen igennem taler om at finde den rigtige musik, da alt er cyber-genereret og ikke lavet af mennesker. Al den musik vi hører, og som bliver sunget - selv af de "onde", er rockende soulfuld musik af Queen - med masser af den "spade" som hovedpersonen ellers skal bruge det meste af forestillingen til at finde, og som det postuleres er forbudt.
Der er ellers nok af pondus og vild desperation i Queens sange, noget som f.eks. Maurice Bejart flot udnyttede i sin Ballet for Life fra 1997 der omhandler AIDS-krisen. Men Ben Elton har slet ikke udnyttet, hvad sangene kan, og har også straight-washed Queens univers, som jo ellers især lever af deres queer frontfigur Freddie Mercury.
I midten af historien i We Will Rock You er der nemlig en fuldstændig ligegyldig og kedelig dreng møder pige historie, og der er ikke skyggen af seksuel diversitet i historien, som vel bedst kan beskrives som dum. Men i denne udgave har Line Knutzon peppet den danske oversættelse og manuskriptet op, så det får en tiltrængt ironisk distance til materialet, og en god spand overdrivelse i Nikolaj Cederholms iscenesættelse, og så er det endnu engang lykkedes Benjamin La Cour at lave en fremragende velfungerende scenografi, der får tankerne hen i mod den rockkoncert vi alle hellere ville have haft med Queens sange.
Man har givet hovedrollen til en ikke-uddannet skuespiller eller musicalperformer - og det kan diskuteres, om det giver mening i en tid hvor rigtig mange, der har gennemgået en uddannelse kæmper om at få job, og især fordi Thomas Bluhme er leverer en præstation, der er på det jævne sangmæssigt og under niveau spillemæssigt. Nanna Rossen lyser op som Scaramouche, og hun prøver at give rollen et stænk af selvstændighed, men ender med at måtte adlyde manuskriptet og blive underdanig sidekick til den mandlige hovedperson.
Lea Thiim Harder er en fest som den magtfulde Killer Queen, og det samme er Jimmy Jørgensen som Buddy fra Vejle. Nis Pedersen, Laura Wildt og Carl-Christian Riestra lyser også op særligt vokalt i ensemblet, og Nellie Betehel Rainey har fået alle til at bevæge sig flot ens i koreografierne.
We Will Rock You bliver i Tivoli en underholdende aften - hvor man heldigvis glædes så meget over det musikalske, at man hurtigt glemmer historien.