Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer. , Foto Miklos Szabo
Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst , der ikke lægger teatret helt på hylden, men de store danseroller bliver der ikke flere af.
Titel:
Strictly Ballroom
Teater:
One and Only Musicals i Falkonersalen
Spilleperiode:
Frem til 29. marts i Falkonersalen, derefter i Vejle og Holstebro
Det er en imponerende teaterkarriere siden den spæde start i Mamma Mia for snart mange år siden i Tivolis Koncertsal ved første opførelsen i 2010. Siden er det blevet til store hovedroller i Crazy for you, Anything Goes of ikke mindst Kinky Boots på Det Ny Teater, Grease!, Saturday Night Fever, Flashdance, Den skaldede frisør, Moulin Rouge og nu Strictly Ballroom. Sideløbende med flere sæsoner i Vild Med Dans og revyer rundt om i landet, inklusiv en sæson i den største danske revy Cirkusrevyen. Få har kunnet fremvise samme imponerende karriere – altid med et scenisk overskud – og senest også som koreograf.
Man kunne ikke finde en mere passende forestilling for Silas Holst at danse af i end netop Strictly Ballroom, om den unge mand, som kæmpede for at danse sine egne trin. Derfor er man også på forhånd måske venligere stemt overfor forestillingen som i Joy-Maria Frederiksens iscenesættelse og Silas Holsts koreografi ikke bliver fuldstændig vellykket.
Den bliver lidt gumpetung i sceneovergange, som ofte er lange uden at der sker noget på scenen. Her kunne nogle dansere gøre lykke – de kommer alligevel ind og flytter borde og kulisser i halvmørke. Der fuld energi på koreografien, men man kunne enkelte steder godt mærke en presset koreograf, der også skulle passe en hovedrolle.
Men overordnet er det altså en festlig og fornøjelig aften, hvor især Tammi Øst, Niels Olsen, Niels Ellegaard og Peter Oliver Hansen tager kegler som den fallerede og korrupte sportsdanserverden rundt om de unge og håbefulde dansere.
Silas Holst giver blod, sved og tårer som Scott Hastings, der kæmper med at få noget ægte ind i den tandpastasmilende selvbruner-danserverden, som han skal gøre karriere i. Sicilia Gadborg Høegh er skøn som klodset begynderdanser med temperament og mod til at gå mod stjernene. Samspillet mellem Silas Holst og Sicilia Gadborg Høegh bliver forestillingens smukke bankende hjerte.
I det store ensemble lyser Patrick Terndrup op som fordrukken danser på nedtur, Christopher Schøllhammer Rørmose som Scotts ven i Dansestudiet, og Rikke Buch Bendsten som ambitiøs dansepartner.
Hos danserne er det især Tone Reumert, Camilla Dalsgaard og Eugen Miu, der giver esktra karisma på scenen.
Line Krogholm står som altid for sikker vokal, og der er godt knald på orkestret. Man kan håbe, at forestillingen får spillet sig lidt bedre i form i løbet af et par uger, og får rystet premierenerverne af sig.
Dans gør livet skønt – og altså også i Falkonersalen.