Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Aleksandar S. Mastilo
Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremiere på et vellykket krigsdrama fra fremtiden.
Titel: The Cheyenne are Leaving
Teater. Why Not Theatre Company på Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 13. november - 5. december
Vi befinder os en stykke ude i fremtiden i den nye forestilling The Cheyenne are Leaving på Teatret ved Sorte Hest med Why Not Theatre Company. En fremtid hvor verden er i krig, og menneskeracer bliver opdelt i zoner, nogle for helt at blive udryddet. Vi er i en barrikaderet lejlighed hos forfatteren Noel, der ikke har haft social omgang med andre i lange tider, han er i gang med at indtale et kassettebånd til kvinden Dolores, som er en nær ven - eller har hun måske været en kæreste? Pludselig banker det på døren af en ung mand - der siger at han er sendt af Dolores. Han har løbet langt i fare for kugler og bomber, og han har let til angstanfald. I løbet af den aften forestillingen foregår kommer vi tættere ind på de to mænd og den forbindelse der findes i dem, men krigsverden kommer faretruende tæt på.
Det er et intenst og spændningsfyldt drama at den dansk-serbiske dramatiker har skrevet. Der er masser af gyldne sproglige øjeblikke, og kloge betragtninger om en splittet verden, og at være i centrum af en konflikt, og hvad man skal tro på, samt en uhyggelig nærværende følelse af isolation.
Teksten bliver også spillet med den rette forståelse for at skabe en balance mellem det dramtiske og humoren. For den underfundige, underspillede, tørre humor er en vigtig del af forestillingen, og den gør handlingen endnu mere hjertegribende.
Nathan Meister spiller den ældre livskloge - men også livstrætte forfatter Noel med en værdig ro men også med en stærk vilje, temperament og kærlighed. Joe Young er den unge ivrige og rastløse mand på evig flugt, og man fornemmer en smerte fra et traumatisk liv og opvækst, men også en vilje til at overleve.
Nina Larissa Bassett har iscenesat præcist og detaljeret, og har ladet følelserne få den plads de skulle have uden at tage over for teksten. Peter Rasmussen har ikke blot skabt en aldeles virkelighedstro scenografi af den halvtomme lejlighed handlingen foregår i, men også skabt en aldeles effektiv lydkulisse der skaber den rette følelse af at have krigen ulmende lige uden for vinduerne.
Det er en ganske gribende teateraften på Sorte Hest, om en fremtid der måske ikke er helt fjern.