Andersen på besøg hos Dickens i den morsomme The Visit med That Theatre Company i Krudttønden.

Voldgæsten Andersen

Af Knud Arne Jürgensen 7. marts 2020

H.C. Andersen på uanmeldt visit i grotesk morsom og veldrejet forestilling.

Titel: The Visit

Teater: Krudttønden

Spilleperiode: Til 21. marts 2020

Ideen er indlysende. H.C. Andersens besøg hos digterkollegaen Charles Dickens på dennes landsted og London-bolig var et møde mellem to egocentriske forfattere, der elskede at fremhæve egne fortrin. Deres bekendskab er velkendt og indgående beskrevet både af dem selv og eftertiden.

At skabe en forestilling på engelsk i 10 chapters med dette møde som hovedakse og slippe godt fra det er ikke givet på forhånd. Men det er hvad That Theatre Company gør på Krudttøndens lille intimscene.
Tre skuespillere (alle mænd) levendegør her Andersen, Dickens og dennes hustru og udlever deres indbyrdes genvordige relationer  fra den dag, hvor  Andersen længe før aftalt ankommer og banker på Dickens hoveddør.
Derefter går det over stok og sten, og det er måske forestillingens bedste greb, at dens tempo aldrig falder, men snarere fluktuerer i pagt med dens både lyriske og vildt groteske indslag.
Andersen (Peter Holst-Beck) er på en gang hjertelig naiv og snu beregnende, mens Dickens (Ian Burns) er stresset til det utålelige, både af sig selv og sin påtrængende gæst.
Dickens hustru Chameleon (Andrew Jeffers), er det groteske menneskelige ansigt mellem de to egocentrikere, der forløser den jordbundne kvinde som en stabiliserende virkelighedsfaktor mellem de to højtflyvende digterånder.

Hvorfor var Andersens så tiltrukket af Dickens?
Måske allermest fordi den engelske forfatter turde være sig selv og stille sig op på scenen som skuespiller i egne stykker, en drøm Andersen aldrig selv turde udleve af angst for at blive grinet ud af publikum.
Men Dickens turde, og stykkets iscenesætter (Barry McKenna) tør. Derfor lykkes forestillingen. At den undgår farcens ulidelige grinebideri, men både har fine lyriske steder og vildt morsomme og alligevel aldrig overspillede scener, tjener det lille teaterkompagni til stor ære.

Gak ud og besøg Dickens sammen med Andersen mens tid er og de begge endnu er hjemme … de og konen fortjener alle et publikumsbesøg. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Den første forårstur – hvor skal vi tage hen? 

Rejs dig lykkelig – kan man egentlig det? Varmen og solen er med til at gøre dig gladere i sindet, så lider du...

Ja, foråret begyndet så småt at banke på, og selvom der umiddelbart er længe til...

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

En gennemgående sketch om den danske folkefest er en af de mange gode numre i årets Amager Revy.

Festlig revy på Amager

Årets Amager Revy er en festlig og sjov omgang med gode numre og gode skuespillere på scenen. 

24. mar
Næsten hele ensemblet på scenen i Den Jyske Operas udgave af Tryllefløjten.

Tryllefløjte uden meget tryl

Den Jyske Opera har sendt Mozarts populære opera Tryllefløjten på landevejen i familievenlig længde.

12. mar
Hele ensemblet i den satiriske musical om grundlæggeren af Ikea Ingvar! på Fredericia Musicalteater.

Svensk højsang i Ikea-musical på Fredericia Musicalteater

Det er friskt og befriende, at Fredericia Musicalteater kaster sig over den svensk/tyske musical Ingvar! om Ik...

12. mar
Neel Rønholt og Silas Holst er Sandy og Danny i den nyeste udgave af Grease med One & Only Company.

The One That I Want

One and Only har igen sat musicalklassikeren Grease på scenen, og det er en festlig og glad aften med gode præ...

12. mar