Andersen på besøg hos Dickens i den morsomme The Visit med That Theatre Company i Krudttønden.

Voldgæsten Andersen

Af Knud Arne Jürgensen 7. marts 2020

H.C. Andersen på uanmeldt visit i grotesk morsom og veldrejet forestilling.

Titel: The Visit

Teater: Krudttønden

Spilleperiode: Til 21. marts 2020

Ideen er indlysende. H.C. Andersens besøg hos digterkollegaen Charles Dickens på dennes landsted og London-bolig var et møde mellem to egocentriske forfattere, der elskede at fremhæve egne fortrin. Deres bekendskab er velkendt og indgående beskrevet både af dem selv og eftertiden.

At skabe en forestilling på engelsk i 10 chapters med dette møde som hovedakse og slippe godt fra det er ikke givet på forhånd. Men det er hvad That Theatre Company gør på Krudttøndens lille intimscene.
Tre skuespillere (alle mænd) levendegør her Andersen, Dickens og dennes hustru og udlever deres indbyrdes genvordige relationer  fra den dag, hvor  Andersen længe før aftalt ankommer og banker på Dickens hoveddør.
Derefter går det over stok og sten, og det er måske forestillingens bedste greb, at dens tempo aldrig falder, men snarere fluktuerer i pagt med dens både lyriske og vildt groteske indslag.
Andersen (Peter Holst-Beck) er på en gang hjertelig naiv og snu beregnende, mens Dickens (Ian Burns) er stresset til det utålelige, både af sig selv og sin påtrængende gæst.
Dickens hustru Chameleon (Andrew Jeffers), er det groteske menneskelige ansigt mellem de to egocentrikere, der forløser den jordbundne kvinde som en stabiliserende virkelighedsfaktor mellem de to højtflyvende digterånder.

Hvorfor var Andersens så tiltrukket af Dickens?
Måske allermest fordi den engelske forfatter turde være sig selv og stille sig op på scenen som skuespiller i egne stykker, en drøm Andersen aldrig selv turde udleve af angst for at blive grinet ud af publikum.
Men Dickens turde, og stykkets iscenesætter (Barry McKenna) tør. Derfor lykkes forestillingen. At den undgår farcens ulidelige grinebideri, men både har fine lyriske steder og vildt morsomme og alligevel aldrig overspillede scener, tjener det lille teaterkompagni til stor ære.

Gak ud og besøg Dickens sammen med Andersen mens tid er og de begge endnu er hjemme … de og konen fortjener alle et publikumsbesøg. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Der er masser af farve og finurlig humor i Amagerrevyens nummer om Alice i Temuland.

Amagerevyen i nye flotte omgivelser

Det kan altid være farligt for en revy at flytte fra en lille scene til en stor - for det specielle og intime ...

5. apr
 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar